تولید پادکست و پخش آن چگونه انجام می شود؟

تولید پادکست و پخش آن چگونه انجام می شود؟
















۲ رای

این روزها، حضور در فضای مجازی برای اکثر افراد جذابیت های مخصوص به خود را دارد.شاید بتوان گفت که هر شخصی از حضور در فضای مجازی، هدف خاصی را دنبال میکند. اهدافی از قبیل: سرگرمی، آموزش، اخبار، کسب درآمد از اینترنت و …. بطور حتم افراد یا شرکت ها با مشاهده این حضور روز افزون مردم در فضای مجازی، بدنبال این خواهند بود که چگونه نیاز این حجم عظیم مخاطب را مرتفع کنند. خیلی واضح است که برآورده کردن نیاز مخاطب، علاوه بر اینکه به نفع مخاطبی است که نیازش برطرف شده، برای آن شخص یا سیستمی که این نیاز را پاسخ میدهد هم منافعی خواهد داشت.

تولید پادکست

مدتی است که موضوعی تحت عنوان «پادکست» مخاطب بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده و به ویژه در ایران، افراد بیشتری مخاطب آن شده اند.شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اساسا «پادکست» چیست؟ حتما با یک جستجوی ساده در اینترنت پی به این موضوع خواهید برد، اما ما در اینجا به زبان ساده تر و ملموس تر برای شما بیان خواهیم کرد. ضمن اینکه برای شما توضیحاتی خواهیم داد که علاوه بر شناخت بیشتر مفهوم پادکست، با چگونگی ساخت پادکست و پخش آن نیز آشنا شوید. پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله را با دقت مطالعه کنید و اطلاعات ارزنده ای درباره تولید پادکست بدست آورید.

پادکست چیست؟

اسم پادکست اولین بار توسط بن همرزلی در مقاله‌ی انقلاب شنیداری روزنامه‌ی گاردین در سال ۲۰۰۴ مطرح شد. اگر خیلی راحت و روان بخواهیم بگوییم که پادکست چیست، باید اشاره کنیم که پادکست‌‌ها همان برنامه‌های رادیویی هستند و در بستر اینترنت پخش می‌شوند. ابتدا درباره ریشه پادکست اگر علاقه دارید که بدانید، اینگونه باید است که کلمه پادکست (Podcast) از تلفیق دو کلمه ipod (آی‌پاد، یکی از محصولات شرکت اپل) و  Broadcasting  (منتشر کردن، پخش گسترده) به وجود آمده است.

هرچند که اختلافاتی درباره ریشه کلمه پادکست وجود دارد، اما پادکست‌ها زمانی متولد شدند که آی‌پاد در دنیا، به محبوبیت رسید. دستگاهی برای پخش و به اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی در اینترنت. تفاوت‌های پادکست با یک برنامه رادیویی نیز باعث محبوبیت آن در بین مردم شد.

در سال ۲۰۱۸ بر اساس آمار اپل در آمریکا، ۵۵۰ هزار پادکست و ۱۸.۵ میلیون اپیزود موجود بوده است، در حالیکه این آمار در سال ۲۰۲۰، رشد عجیبی را نشان میدهند: بیش از ۸۵۰ هزار پادکست فعال و سی میلیون اپیزود. این اعداد نشان‌دهنده‌ی رشد سریع پادکست در این مدت کوتاه است.

قابلیت های پادکست ها از دو منظر قابل بررسی هستند: 

تولید کنندگان پادکست

همانطور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم، با توجه همه‌گیرشدن اینترنت و مورئ توجه قرار گرفتن مفهومی به نام پادکست،حالا میتوان گفت هر کسی با هر سلیقه و هر زمینه علاقمندی، می‌تواند یک نوع برنامه‌ی رادیویی را تولید کرده و آن را به سادگی پخش کند. بعبارت دیگر، این آسان بودن تولید و پخش پادکست، میتواند انگیزه ی خوبی برای هر علاقمند به این حوزه باشد و تا هر چه زودتر اقدام به ساخت و پخش پادکست کند.

شنوندگان و مخاطبان پادکست

اگر از منظر شنوندگان به مفهوم پادکست نگاه کنیم، جذابیت این موضوع از این سو خواهد بود که هر مخاطب با توجه به سلیقه ای که دارد، به برنامه‌های شخصی و متنوع شنیداری زیادی دسترسی خواهد داشت. پادکست برای هر مخاطب، یک فایل صوتی محتوایی و قابل دانلود است که هر مخاطبی می‌تواند هر زمان که تمایل داشت، به آن گوش کند.ضمن اینکه بسیار هم دسترسی به آن برای مخاطبان ساده است که خود این موضوع هم میتواند برای شنوندگان پادکست خیلی جذاب باشد.

پادکست ها از طریق اپلیکیشن یا نرم‌افزار پادکست، وب‌سایت یا حتی اسپیکر هوشمند در دسترس قرار دارند. اگر بخواهیم واقعیت ماجرای پادکست را برای مخاطبانش بازگو کنیم، باید بگوییم که واقعا پادکست خیلی بیشتر از یک فایل دیجیتال شنیداری است.

پادکست در واقع یک رسانه‌ی شنیداری است. حتی بعضی از افراد بر این باور هستند که میتوان پادکست ها را نوعی وبلاگ صوتی هم دانست. به زبان ساده، پادکست یک رادیوی اینترنتی است با این تفاوت که می‌توانید هر وقت خواستید دانلودش کنید یا آنلاین به آن گوش بدهید. البته پادکست ها با برنامه های رادیویی تفاوتهایی هم دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

پادکست با برنامه رادیویی چه تفاوت‌هایی دارد؟

۴ تفاوت پادکست با برنامه رادیویی

واقعیت این است که پادکست‌ها بسیاری از محدودیت‌های یک برنامه رادیویی را کنار زده‌اند و به نظر می‌رسد همین موضوع است که باعث شده بتوانند با سرعت زیادی رشد کنند. در ادامه به برخی از این تفاوتها اشاره خواهیم کرد:

محدودیت زمانی برای پادکست وجود ندارد

برای پادکست‌ها هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. می‌‍‌توانند خبرهای کوتاه یک دقیقه‌ای یا برنامه‌ای طولانی درباره یک موضوع خاص باشند. معمولا برنامه‌های رادیویی محدودیت زمانی مشخصی دارند و حتما باید در یک بازه زمانی مشخص تولید و پخش شوند. فرض کنید در رادیو اگر وقت برنامه‌ی شما ۲۵ دقیقه است شما باید برای ۲۵ دقیقه برنامه درست کنید.

نه یک دقیقه کمتر و نه یک دقیقه بیشتر. این محدودیت خیلی وقت‌ها به ضرر کیفیت است. چون تولید کننده مجبور می‌شود بی جهت یک مطلب را طولانی کند یا اینکه قبل از این که حق مطلب ادا شود، تمامش کند. اما در پادکست از این محدودیت‌ها ندارید. شما تقریباً آزادید هر اپیزود را هر چقدر لازم دارید طول بدهید. نکته‌ی مهم اینجا البته نه طول اپیزود، بلکه آزادی تولیدکننده است.

پادکست محدودیت تعداد برنامه ندارد

پادکست‌ها می‌توانند هر روز، هر هفته یا هر ماه تولید شوند. در مقابل سازندگان برنامه‌های رادیویی محدودیت خاصی برای تولید برنامه دارند.

انتخاب با شنونده است

وقتی شما رادیو را روشن می‌کنید، این شما نیستید که انتخاب می‌کنید که به چه برنامه‌ای گوش کنید، اما در مقابل پادکست‌ها با موضوعات مختلفی بر روی اینترنت وجود دارند و شما می‌توانید انتخاب کنید که در هر ساعتی به چه برنامه‌ای گوش کنید. بعبارت دیگر پادکست انعطاف‌پذیرتر از رادیو است.

شاید بتوان گفت تفاوت پادکست با رادیو همان تفاوتی است که نتفلیکس با شبکه‌های تلویزیونی قدیمی دارد. گویی که پادکست برای زندگی امروز طراحی شده و هر وقتی که مخاطب بخواهد برایش پخش می‌شود. بر خلاف رادیو که شما باید برنامه‌‌ی روزانه‌تان را تنظیم کنید تا در ساعت مقرر بتوانید یک بار برنامه‌ی مطلوبتان را بشنوید،‌ اما این پادکست است که خودش را در احتیار شما می‌گذارد تا هر وقت و هر چند بار که خواستید، ان را بشنوید.

زبان پادکست از رادیو آزادتر است

رادیو معمولاً یک رسانه‌ی سنگین و سازمان مند است با دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی و خارجی. حتماً مجموعه‌ای از پروتکل‌ها وجود دارد که برنامه‌ساز رادیویی موظف است رعایتشان کند. اما پادکست فارغ از این ماجراست. رابطه‌ی پادکست و رادیو بی‌شباهت به رابطه‌ی وبلاگ و روزنامه نیست. این آزادی در زبان و بیان میتواند در حال حاضر یکی از جذاب‌ترین نکته‌ی پادکستها باشد.

این نکته شاید نیاز به کمی توضیح بیشتر داشته باشد. منظور از آزادی زبان و آزادی بیان اینجا آزادی بیان عقیده نیست. نگاه بیشتر به آزادی در انتخاب نوع بیان است. در ماه‌های اخیر و با بالا رفتن سرعت اینترنت در ایران، تعداد برنامه‌‌های تصویری اینترنتی زیاد‌ شده است. انواع برنامه‌ها، مخصوصاً برنامه‌های گفتگومحور با دکورها و سوژه‌ها و مهمانان و مجریان متفاوت.

نکته‌ی شگفت‌انگیز این است که این برنامه‌ها، چه به دست مجریان با سابقه‌ی تلویزیون تولید شده باشند و چه محصول جوانان جویای نامی باشند که برای اولین بار جلوی دوربین نشسته‌اند، در لحن و بیان بسیار شبیه هم هستند. باید بپذیریم که ما فارسی زبان‌ها همه مثل هم حرف نمی‌زنیم.

گذشته از لهجه و گنجینه‌ی لغاتی که استفاده می‌کنیم، سبک حرف زدنمان هم معمولاً با هم فرق می‌کند. اما اتفاق عجیبی که افتاده این است که گویی استاندارد نانوشته‌ای کاری کرده است که به محض اینکه میکروفون روشن می‌شود لحن همه‌ی ما شبیه هم می‌شود. باید تلاش مضاعف داشت که با توجه به امکاناتی که پادکست به ما داده از این قالب خارج شویم.

بررسی آماری وضعیت پادکست در سال ۲۰۲۰

در ادامه برای نشان دادن میزان رشد و محبوبیت پادکست، وضعیت آماری پادکست که براساس مطالعات و گزارش‌های شرکت‌هایی مثل نیلسن و ادیسون از شنوندگان بدست آمده اند، را بیان میکنیم:

  • گسترش پادکست به بیش ۱۰۰ زبان مختلف رسیده است
  • جوانان (۱۸ تا ۴۴ سال) ۶۷ درصد از شنونده‌ها هستند
  • پادکست افراد مرفه و تحصیل‌کرده را بیشتر جذب می‌کند. جمعیت تحصیل‌کرده و نسبتا مرفه جامعه بیشتر به پادکست جذب می‌شوند، در واقع ۴۵ درصد احتمال دارد که شنونده‌ی پادکست مدرک دانشگاهی داشته باشد و ۶۸ درصد از این افراد مدرکی بالاتر از لیسانس دارند
  • تلفن‌های هوشمند محبوب‌ترین ابزار شنیداری پادکست هستند
  • به صورت متوسط شنونده‌ها به هفت اپیزود در هفته گوش می‌دهند و در ۶ پادکست اشتراک دارند
  • ۸۰ درصد از شنونده‌ها اپیزودها را کامل گوش می‌دهند
  • در ۵ سال، رشد ۱۰ برابری درآمد پادکست اتفاق افتاده است
  • شنوندگان پادکست در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر اند

نکاتی که برای شروع و موفقیت یک پادکست، رعایت کردنشان ضروری است

تولید پادکست
نکاتی ضروری برای شروع و موفقیت یک پادکست

تا به اینجای مقاله، در مورد موضوعات مختلفی پیرامون پادکست، مطالبی را ارائه کرده ایم. شاید شما هم چزو آن دسته از افراد باشید که علاقمند شده اید که تولید و پخش پادکست را آغاز کنید. در ادامه قصد داریم نکاتی را مطرح کنیم که برخی بر اساس تچربه و برخی بر اساس مطالعه بدست آمده اند و برای موفق شدن یک پادکست چه در زمینه تولید و چه در زمینه پخش، رعایت کردن شان میتواند کمکهای شایان توجهی به هر کس بکند:

پادکست، بهترین روش برای انتشار محتوا برای کسانی که نمیخواهند جلوی دوربین بیایند

 از آنجایی که حتما متوجه شده اید، از آنجایی که پادکست، یک محتوای صوتی به حساب می آید، پس میتواند برای افرادی که از جلوی دوربین ظاهر شدن، حس خوبی ندارند و به اصطلاح خجالت میکشند، انتخاب بسیار هوشمندانه ای باشد. پس توصیه میکنیم که اگر چنین حسی در شما هم وجود دارد، از فرصت استفاده کرده و به ساخت و انتشار پادکست، اقدام کنید.

پیش از تولید یک پادکست، مهم‌ترین مرحله پیدا کردن ایده است

 قطعا نیاز به تاکید آنچنانی ندارد که ساخت یک پادکست، نیاز به ایده دارد. بسیار واضح است که تولید پادکست هم مانند هر محتوای دیگر، نیاز به یک ایده بدیع و نو دارد، البته نباید اجازه دهیم که در پیدا کردن ایده، در وادی وسواس قرار بگیریم و آنقدر سخت گیری کنیم که در نهایت به این نتیجه برسیم که چون ایده ی جالبی به ذهن ما نمیرسد، پس تولید پادکست را هم منتفی شده تلقی کنیم.

در ادامه به چند پرسش که برای یافتن ایده تولید پادکست، ممکن است به ذهن هر سازنده ای متبادر شود، اشاره میکنیم: ایده‌های تولید پادکست از کجا می آیند، آیا اصلاً باید دنبال موضوع برای پادکست بگردیم یا موضوع خودش به سراغ ما می آید. اگر در مقام پاسخگویی به این سوالات پا پرسشهایی از این دست باشیم، شاید بتوان گفت که هیچ جواب قطعی و منطقی برای این سوالات وجود ندارِد.

در بعضی زمینه‌ها باید با کندوکاو و تحقیق موضوع و ایده پادکست را انتخاب کرد و در بعضی موارد این موضوع است که گویی ارائه دهنده اش را پیدا میکند.برخی از پادکست سازهای بزرگ هم بر این باور هستند این اشتباه است که دنبال موضوع بگردید تا پادکست بسازید. این پادکست سازها معتقدند هر موقع حرفی برای گفتن، در موضوع مورد علاقه تان داشتید، شروع کنید به ساختن. حتی اگه موضوعی که انتخاب کردید تکراری باشد.

در واقع اگر به دنبال ایده ای هستید که پادکست بسازید و مخاطب پیدا کنید و بر مخاطبان خودتان تاثیر گذار باشید، به نکته ای توجه کنید و آن نکته این است که وقتی در مورد چه موضوعی صحبت می‌کنید وجودتان را شعف و خوشحالی می‌گیرد؟ بیشتر دوست دارید با دوستان خود راجع به چه موضوعاتی صحبت کنید؟ اگه جواب این سؤالات تقریباً یک‌چیز بود، اتفاق خوبی افتاده است و میتوان گفت شما موضوعی که باید در موردش پادکست بسازید را پیدا کردید.

زمینه فعالیت خود را مشخص کنید

همانطور که بالا هم گفته شد، زمینه هایی که خودتان به آنها علاقمند باشید، برای تولید پادکست توسط شما، مناسب تر هستند، زیرا اگر خود شما به موضوعی علاقمند باشید، میتوانید با انرژی بیشتر تلاش کنید و مسلما مخاطب شما م این انرژی را دریافت خواهد کرد و موفقیت شما در زمینه تولید یک پادکست خوب، در دسترس تر خواهد بود.

سرفصل های خود را مشخص کنید

بعد از اینکه موضوع و زمینه ی مورد علاقه تان برای تولید پادکست را شناختید، حالا برای انسجام بیشتر مطالب و هدفمند تر شدن همه چیز، بهتر است در ذهن خود سرفصل هایی را مشخص کنید تا بر اساس آنها کار تولید پادکست پیش برود. با رعایت این موضوع، شما میتوانید انسچام و یکپارچگی را برای پادکست تولیدی خودتان، متصور باشید.

کارگردان پادکست خود باشید

هنگام تولید پادکست، جایگاه خودتان را در نظر بگیرید و بدانید شما نقش تعیین کننده ای در تولید یک محتوا دارید. اگر جایگاه خودتان را کارگردانی در نظر بگیرید، حالا مسئولیت در نظر داشتن همه جوانب، به شما مربوط است و این مسئولیت نه تنها چیز بدی نیست بلکه به شما القا میکند که نقش مهمی که بر عهده شما است، این قدرت را هم برای شما به ارمغان می آورد که تصمیم گیری کنید و تصمیمات گرفته شده توسط شما، قابلیت اجرائی خواهند داشت که خود این قدرت باعث اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری بیشتر در شما خواهد شد که برای موفقیت یک پادکست، حتما ضروری است.

کمال گرایی را کنار بگذارید

کمال گرا بودن، نه تنها در زمینه ساخت یک پادکست بلکه در اکثر زمینه ها میتواند خطر آفرین باشد. زیرا شخص کمال گرا، همه چیز را بی نقص میخواهد که شاید هیچگاه به حالت بی نقصی نرسیم. اما اگر کمال گرایی را کنار بگذاریم، میتوانیم درک کنیم که میتوان موضوعات را به بهترین شکل اجرا کرد و اشکالات جزئی و معقول را هم پذیرفت. پس دیگر کار را متوقف نخواهیم کرد تا زمانیکه هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، بلکه کار را آغاز میکنیم و همواره به دنبال بهبود هستیم. این موضوع خودش پویایی را به وجود خواهد آورد.

ایرادات خود را به مرور برطرف کنید

وقتی به مرور اشکالات را برطرف کنیم، هم از گزند کمال گرایی در امان خواهیم بود و هم میتوانیم مسائل و اشکالاتی که در خلال کار به وجود می آیند را بتدریج حل کنیم. پس هم کار تولید پادکست ما متوقف نشده و هم روند بهبودی، کاملا در کار احساس خواهد شد.

پادکست خود را جذاب شروع و تمام کنید

در تولید هر محتوایی که بخواهیم اثرگذار باشد، افتتاحیه و اختتامیه، نقش بسیار حیاتی دارند. شروع یک کار اگر تاثیرگذار باشد، مخاطب را درگیر کرده و نسبت به ادامه پیگیری محتوای تولیدی ما ترغیب خواهد کرد. اگر پایانبندی مناسبی هم داشته باشیم، لذتی که به مخاطب منتقل شده، ماندگارتر خواهد بود و این احساس خوب، میتواند این مخاطب را برای آینده هم پای پادکستهای تولیدی ما نگه دارد.

محتوای خود را به صورت خلاصه ای کوتاه در انتهای پادکست بیان کنید

رعایت کردن این موضوع بسیار کمک کننده و تاثیر گذار است، زیرا وقتی مخاطب بصورت خلاقه در پایان پادکست، مرور میکند که چه شنیده و چه اطلاعاتی به او منتقل شده، احساس میکند زمانی که برای گوش دادن به این پادکست صرف کرده، نتیجه بخش بوده و در یک جمعبندی، میتواند آنچه فرا گرفته را به دیگران هم منتقل کند و برای خودش هم براحتی ملکه ذهنی خواهد شد.

تجهیزات لازم برای ساخت پادکست

توصیه بسیاری از افرادی که پادکست تولید می‌کنند و در این زمینه دارای مخاطب هم هستند، این است که برای شروع دنبال تجهیزات گران‌قیمت نباشید. با یک گوشی موبایل هم می‌شود پادکست درست کردن را شروع کرد و اگر با استقبال مواجه شدید و پادکستتان به ثبات کافی رسید برای آن هزینه کنید. کافی است یک برنامه ضبط صدای خوب روی گوشیتان نصب کنید.

اما اگر می‌خواهید با تجهیزات پیشرفته‌ای این کار را شروع کنید، باید کمی مفصل‌تر در این مورد تحقیق کنید. میکروفون‌های مختلف، هر یک ویژگی‌هایی خاص خود را دارند و با توجه به بودجه‌تان انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارید. یادتان باشد همراه میکروفون یک پاپ فیلتر مناسب نیز تهیه کنید.

میکروفون

هدف نهایی اغلب میکروفون‌ها را می‌توان در شفافیت صدا جست‌وجو کرد؛ البته در پادکست ما باید به مهارت گوینده هم توجه کنیم. اگر گوینده‌‌ای در پادکست داریم که تجربه‌ای عالی در کار با میکروفون و تجهیزات صوتی دارد، احتمالا به میکروفونی بدون قابلیت‌های DSP نیاز خواهیم داشت. درمقابل، اگر پادکست بیشتر به‌صورت گفت‌وگو یا با شرکت افراد گوناگون ضبط می‌شود، باید از میکروفون‌هایی با قابلیت پردازش بیشتر استفاده شود. 

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب میکروفون پادکست اهمیت دارد، تعداد افرادی هستند که هم‌زمان هنگام ضبط صحبت می‌کنند. اگر تنها یک گوینده در پادکست داریم، الگوی قطبی تک‌جهته‌ی Cardioid مناسب خواهد بود. در پادکست‌هایی که با محوریت گفت‌وگو ضبط می‌شوند، استفاده از میکروفون‌هایی با الگوی قطبی Figure-eight کارسازتر خواهد بود. در این مواقع، می‌توان میکروفون را در فاصله‌ای مناسب بین دو گوینده قرار داد که حالت طبیعی‌تری هم به صدای ضبط‌شده می‌دهد.

در برخی سناریوهای پادکست‌سازی، ضبط صدای اتاق هم به‌عنوان بخشی از محتوای پادکست مدنظر قرار می‌گیرد. در چنین مواقعی، استفاده از میکروفون‌های فراگیر Omnidirectional کاربردی خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر پادکست فضایی زنده دارد و در محیط باز یا تمرکز بر محیطی خاص (مثلا دفتر کار یا رستوران یا کافی‌شاپ) ضبط می‌شود، می‌توان از میکروفون‌های فراگیر استفاده کرد.

البته نکته‌ی مهم دیگر را فراموش نکنید: در چنین مواقعی، میکروفون‌هایی که قابلیت اتصال به دستگاه‌های همراه مانند گوشی هوشمند را دارند، کاربرد بهتری خواهند داشت. انواع گوناگونی در بازار وجود دارند که حتی قابلیت اتصال به دستگاه‌های iOS را هم با پورت لایتنینگ فراهم می‌کنند.

دو تجهیز الزامی مناسب برای میکروفون‌های پادکست «ویند اسکرین» و «پاپ فیلتر» هستند. این قطعات که اغلب از جنس فوم ساخته می‌شوند، وظیفه‌ی حذف صدای مزاحم و اضافی را برعهده می‌گیرند. خوشبختانه اغلب میکروفون‌های موجود در بازار به چنین تجهیزات اضافه‌ای مجهز هستند و کار را برایتان راحت می‌کنند. فراموش نکنید که درنهایت پس از ضبط صدا برای پادکست، به نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش صوت هم نیاز پیدا می‌کنید.

معرفی برخی از میکروفون های مناسب و پر طرفدار

در بین سازندگان پادکست، برخی از میکروفون ها، بیشتر مورد اقبال قرار گرفته اند که در ادامه به برخی از آنها و مشخصاتشان اشاره میکنیم:

Blue Yeti USB Condenser Microphone

میکروفون بلو‌ یتی یکی از پرطرفدارترین میکروفون‌ها برای ضبط پادکست درمیان افراد شخصی‌ میباشد. قیمت این میکروفون کاملا مقرون به صرفه‌ است و کیفیت بسیار بالایی هم دارد. نصب آن راحت است و به راحتی با کابل USB به کامپیوتر وصل می‌شود.شما می‌توانید به سادگی این میکروفون را خریداری کنید. همانطور که اشاره کردیم،این میکروفون هم با USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود و هم با کابل XLR و یک انتخاب بی‌نظیر است.

BOYA-M1

میکروفون مخصوص اتصال به موبایل و گوشی های هوشمند است. این میکروفون به آن دسته از عزیزانی که با گوشی های هوشمند خود در حال تولید پادکست و تولید محتوا هستند، پیشنهاد میشود.با یک هزینه کم و اقتصادی با کیفیت بالا صدای مورد نظر خود را در گوشی همراه خود میتوانید ثبت و ضبط کنید.این میکروفون سازگار با تمامی سیستم عامل  گوشی های همراه میباشد. هسته قوی خازنی با پوشش ۳۶۰ درجه به شما امکان را میدهد تا از هر منبع صوتی مانند صدای انسان مصاحبه ، ادوات موسیقی و صداهای محیطی صدابرداری نمود .طول این کابل ۵٫۵ متر میباشد.

Rode NT USB

اگر به‌دنبال گزینه‌ای حرفه‌ای برای ضبط صدا، خصوصا پادکست هستید، میکروفون کندانسور رود مدل NT-USB گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این میکروفون پنج‌ولتی با الگوی ضبط صدای یک‌جهته‌، پاسخ‌گویی فرکانس ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز را به کاربر ارائه می‌کند. از قابلیت‌های حرفه‌ای میکروفون هم می‌توان به کنترل میکس روی خود تجهیز، محافظ پاپ، سه‌پایه و اتصال هدفون بدون تأخیر اشاره کرد.

کاربرانی که به‌دنبال کیفیت درخورتوجه استودیویی در پادکست خود هستند، Rode را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مهم مدنظر قرار می‌دهند که البته به پرداخت هزینه‌ای بیشتر از دیگر مدل‌ها نیاز دارد. از قابلیت‌های مهم میکروفون Rode NT-USB می‌توان به کنترل حرفه‌ای شوک به‌صورت داخلی در دستگاه اشاره کرد. این کنترل صداهای اضافه‌ی مرسوم مانند کیبورد و… را حذف می‌کند.

Trust GXT 242

از میان گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی برند تراست می‌توان به Trust GXT 242 اشاره کرد. این میکروفون را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای کاربردهای عادی با کامپیوتر در نظر گرفت. از قابلیت‌های مهم میکروفون تراست می‌توان به پاپ فیلتر و سه‌پایه اشاره کرد. قطعا کیفیت ساخت میکروفون مذکور به‌اندازه‌ی نمونه‌های حرفه‌ای چشمگیر نیست.

همان‌طورکه گفته شد، در انتخاب میکروفون پادکست، نیاز کاربر مهم‌ترین اولویت شناخته می‌شود. همچنین، فضایی که در آن فرایند ضبط را انجام می‌دهید، نقش مهمی در انتخاب محصول ایفا خواهد کرد. به‌هرحال، میکروفون‌های موجود در بازار در انواع بازه‌ی قیمتی برای کاربردهای متنوع عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌شود اگر به پادکست‌سازی به‌عنوان فعالیتی جدی نگاه نمی‌کنید و فعلا بدنبال شروع کار هستید که ببینید آیا این زمینه را دوست دارید یا نه، ابتدا از نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ استفاده کنید.

تولید پادکست علاوه‌بر میکروفون، به تجهیزات دیگری هم نیاز دارد که باتوجه‌به قیمت گران سخت‌افزار در بازار داخل، بهتر است برنامه‌ریزی منظم و بلندمدتی برای هزینه‌ها داشته باشید. فراموش نکنید هزینه‌های دیگر همچون آکوستیک‌کردن محیط، نمایشگر، کامپیوتر حرفه‌ای و… هم درنتیجه‌ و کیفیت نهایی شما تأثیرگذار است.

پایه میکروفون برای تولید پادکست

پایه میکروفون جزو آن دسته از ملزومات است که به شما کمک میکند تا کیفیت ضبط صدا برای پادکست را افزایش دهید. پایه میکروفون خوب و مناسب باعث میشود که لرزش در میکروفون به حداقل برسد و این موضوع کمک زیادی به بهبود صدا میکند.

پاپ فیلتر در تولید پادکست

پاپ فیلتر محصولی است که توسط یک صفحه پارچه ای یا فلزی برای شکست هوا و انتقال غیر مستقیم آن به دیافراگم میکروفون های کاندنسر مورد استفاده قرار می گیرد. پاپ فیلتر معمولا به شکل دایره یا بیضی شکل است که در وسط آن صفحه ای از جنس پارچه ای (توری شکل همانند جوراب نازک) یا فلزی با پانچ های بسیار ریز و گاها ترکیب های پلاستیکی تشکیل شده است، و در هنگام قرار گیری جلوی میکروفون های استودیویی مانع از رسیدن حجم هوای زیاد به دیافراگم آن می شود.

وقتی شما از یک میکروفون با حساسیت بالا استفاده می کنید، در حین گویش حروفی مانند «پ» یا دیگر حروفی که در آنها پرتاب هوا از دهان شدت دارد – توده ای از هوا را مستقیما به سمت دیافراگم پرتاب می کنید که در این حالت کمی سیگنال دریافتی دچار تشدید شده و تقریبا در ویرایش ها غیر قابل رفع می شود. پاپ فیلتر بصورت مستمر با داشتن پایه ای خرطومی شکل و قابل تنظیم، در جلوی کپسول میکروفون شما قرار می گیرد تا مانع از این تشدید ها شود. 

توضیح درباره پنل آکوستیک و انواع آن

آکوستیک شاخه های مختلفی دارد و در بیشتر مواقع  منظور اصلی از آکوستیک بهبود کیفیت صدا در یک فضا است. این بهبود کیفیت می تواند در داخل منزل یا  در یک استودیو و یا حتی داخل یک اتومبیل باشد.پنل های آکوستیک تجهیزاتی هستند که کارایی آکوستیکی محیط را می توانند بهبود بخشند. معمولا اکثر محیط ها دارای معماری آکوستیک مناسبی نیستند و این امر موجب می شود حتی اگر گران قیمت ترین سیستم  های صوتی  Hi-fi یا مانیتورینگ و یا هرگونه سیستم پخش یا ضبط صدایی را داشته باشیم نتوانیم بهره کافی را از این امکانات ببریم و معمولا صدا ها به شکل واقعی خود ضبط و یا پخش نشوند. 

این پنل ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام وظیفه خاصی را در محیط بر عهده دارند:

پنل آکوستیک جاذب

این پنل از ابر آکوستیک (فوم پلی یورتان سلول باز) تولید می شود و این متریال موجب می گرد که حداکثر جذب امواج صوتی را داشته باشد.

پنل آکوستیک بیس ترپ

بیس ترپ ها انواع مختلفی دارند ولی کاربردی ترین مدل آن بیس ترپ های کنج هستند که با طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند. وظیفه اصلی این پنل ها بستن سه کنج دیوارهای اتاق می باشد. معمولا بیس ترپ در کنج های بالا کار می شود و در نتیجه یک اتاق مربع و یا مستطیل به چهار عدد بیس ترپ نیاز دارد. ولی اگر میزان بیس و هوم در محیط زیاد باشد در کنج های پایین نیز از این پنل آکوستیک استفاده می کنند.

پنل آکوستیک دیفیوزر

اگر تا کنون به یک استودیو حرفه ای موسیقی رفته باشید محال است که دیفیوزر را ندیده باشید. پنل های یونولیتی و یا چوبی که دارای سطوح نامنظم بالا پایینی هستند، و علاوه بر بهبود کارایی آکوستیکی محیط ، زیبایی منحصر به فردی به محیط استودیو میدهند. دیفیوزر دارای مکانیسم متفاوتی با پنل های جاذب است. این پنل وظیفه پخش کردن امواج در جهات مختلف را برعهده دارد و به همین دلیل نباید از اسفنج آکوستیک ساخته شود و در نتیجه  از مواد سلول بسته ای نظیر یونولیت و چوب تولید می شود.

نرم افزارهای ادیت صدا برای تولید پادکست

معمولا برای ویرایش فایل‌های صوتی از نرم افزار Adobe audition استفاده می‌شود. در ابتدا شاید کار کردن با این برنامه کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی تمرین، به راحتی می‌توانید پادکست‌های خود را با استفاده از آن  ویرایش کنید. این برنامه در بستر ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزینه‌های مثل Garage band نیز پیش روی کاربران اپل قرار دارد.

سرویس‌های میزبانی پادکست

برای اینکه پادکست شما در اپلیکیشن‌های مختلف پادگیر پخش شود و به دست مخطبانتان برسد، به یک فید نیاز دارید. فید به اپلیکیشن‌های پادکست اجازه دسترسی به آخرین بروزرسانی‌ها و پادکست‌های شما را می‌دهد.

مهم‌ترین سرویس رایگانی که در ایران طرفداران زیادی دارد، anchor  است. هنگامی که در این سایت حساب کاربری بسازید، یک فید برای پادکست شما ایجاد می‌شود. انکر به شما اجازه می‌دهد برای هر قسمت پادکستتان تا ۲۵۰ مگابایت آپلود داشته باشید. سرویس‌های میزبانی دیگری نیز مانند پادبین، بلوبری، لیبسین هم وجود دارند که برای استفاده بلندمدت از آن‌ها باید مقداری هزینه کنید.

این نکته را هنگام شروع کردن یک پادکست جدید در نظر بگیرید که این کار، نیاز به صرف زمان زیادی دارد. کار تولید و انتشار آن، به راحتی که از دور به نظر می‌آید نیست! اما اگر اشتیاق و انگیزه کافی داشته باشید، حتما تجربه خوبی را برای خود رقم می‌زنید.

بررسی سرویس میزبانی پادکست ایرانی شنوتو

شنوتو یک بستر نرم افزاری برای انتشار، پخش، به اشتراک گذاری، دانلود و خرید فایلهای صوتی پادکست و کتابهای صوتی در محیط وب و موبایل می باشد. شنوتو به شما امکان می دهد که مجموعه گسترده ای از کتاب های صوتی و پادکست ها را در اختیار داشته باشید. از این پادکست ها می توان به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه ای اندک بهرمند شد.در حال حاضر شنوتو دارای آرشیوی غنی بیش از ۵۰٫۰۰۰ دقیقه فایل صوتی می باشد که بخش بزرگی از آن بصورت رایگان قابل شنیده شدن است. شنیدن فایلهای رایگان برای تمام کاربران امکان پذیر است، اما برای دانلود فایلهای صوتی باید در شنوتو عضو شد.

اگر نویسنده هستید و یا دستی در تهیه پادکستهای صوتی دارید شنوتو بستر مناسبی است که در آن می توانید صاحب account (حساب کاربری) مخصوص به خود باشید و یا هنرمندان و صاحبان محتوای محبوب خود را دنبال کنید.با این روش، به صورت مستقیم و بدون واسطه با مخاطبینتان در تماس هستید و می توانید آنها را از آخرین فعالیت های علمی و فرهنگیتان با خبر کنید. در ضمن می توانید پادکست های خود را به صورت کلی و یا بخش بخش به شکل آلبوم صوتی قیمت گذاری کنید، بفروشید و در سهم فروش خود با شنوتو سهیم باشید.

معرفی اپلیکیشن های پادکست

اپلیکیشن‌های پادکست امکانات بسیار جذابی را برای گوش کردن پادکست فراهم می‌کنند. از کم و زیاد کردن سرعت شنیدن یک پادکست تا دسترسی به همه پادکست‌ها به صورت یکجا. در ادامه برخی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های پادکست را معرفی می‌کنیم:

کست باکس (castbox)

می‌توان گفت که این روزها کست‌باکس یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن پادکست در ایران است. قابلیت‌های جذاب این برنامه، باعث شده تا بیشتر کسانی که به صورت منظم پادکست گوش می‌کنند از این برنامه استفاده کنند. کست‌باکس امکان کامنت گذاشتن را فراهم کرده و شما با دنبال کردن پادکست‌های موردعلاقه‌تان می‌توانید از انتشار قسمت‌های جدید این پادکست‌ها مطلع شوید. همچنین می‌توانید سرعت پخش یک پادکست را کم یا زیاد کنید. بیشتر پادکست‌های فارسی هم در این برنامه پیدا می‌شوند. بنابراین یک گزینه بسیار مناسب برای گوش کردن به پادکست به شمار می‌آید.

گوگل پادکست

این اپلیکیشن توسط شرکت گوگل به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های اندرویدی ساخته شده است. در این برنامه‌ هم می‌توانید یک پادکست را دنبال کنید و از آخرین قسمت‌های هر یک از برنامه‌های مورد علاقه‌تان با خبر شوید. مزیتی که این اپلیکیشن دارد، این است که با یک حساب کاربری گوگل، می‌توانید به لیست پادکست‌های که دنبال می‌کنید، در دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین این امکان وجود دارد که مثلا بخشی از یک پادکست را روی گوشی موبایلتان گوش کنید و ادامه همان پادکست را در یک دستگاه دیگر بشنوید.

اپل پادکست

این اپلیکیشن به صورت پیش فرض در گوشی‌های شرکت اپل نصب شده و قابل استفاده است. با توجه به اینکه سرویس‌های میزبانی مختلف، پادکست‌ها را روی اپل پادکست نیز پخش می‌کنند، بنابراین بیشتر پادکست‌های فارسی نیز روی این برنامه وجود دارد. بنابراین برای کاربران اپل که نمی‌خواند برنامه جداگانه جدیدی روی گوشی خود نصب کنند، اپل پادکست گزینه مناسبی برای استفاده به نظر می‌رسد.

ناملیک

ناملیک هم یکی دیگر از گزینه‌های بومی است که برای شنیدن پادکست می‌توانید به سراغش بروید. محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی‌زبان در ناملیک حضور دارند و قابل دانلود و گوش کردن آفلاین هستند.

همین حالا پادکست خود را تولید کنید

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم پادکست آشنا کنیم. از مزایای آن صحبت کنیم و در مسیر تولید و پخش یک پادکست، راهنمایی های لازم را به شما یادآور شویم. اگر از ابتدا تا انتهای این مقاله را با دقت دنبال کنید، با تجهیزات لازم برای ساخت پادکست، بستر های انتشار پادکست، اپلیکیشن های محبوب برای گوش دادن پادکست هم آشنا خواهید شد.

امیدواریم با مطالعه ی این مطلب، به تولید پادکست علاقمند شوید و خیلی زود با حداقل امکانات لازم، اقدام به ساخت اولین پادکست خودتان کنید و به مرور زمان، همه چیز را بهتر کنید و بهبود ببخشید. در ادامه نظرات خود را با همیارآکادمی به اشتراک بگذارید.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :