برندسازی شخصی چیست و چه مزایایی دارد؟

برندسازی شخصی چیست و چه مزایایی دارد؟
















۳ رای

استفاده از برند شخصی خود و کنترل آن برای هر کسی در تجارت بسیار مهم است. برای ساخت یک برند فاکتورهای اثرگذار مختلفی وجود دارند مانند روش تعامل با مخاطبان یا انواع داستان‌هایی که تعریف می کنید. همچنین می تواند متغیرهای بصری مانند عکس هایی که منتشر می‌کنید و انواع گرافیکی که استفاده می‌کنید نیز می‌توانند در برندسازی شما بسیار موثر باشند. در ادامه درباره برندسازی شخصی بیشتر توضیح خواهیم داد.

برندسازی شخصی چیست؟

احتمالا تا به امروز واژه برندینگ یا برندسازی زیاد به گوشتان خورده و ممکن است با آن آشنایی داشته باشید. این موضوع به یکی از متداول ترین موضوعات در زمینه کارآفرینی تبدیل شده است. برندینگ فقط یک اصطلاح عجیب و غریب بازاریابی نیست بلکه اتفاقا برای حضور آنلاین شما و موفقیت کسب و کار شما حیاتی است. در این مقاله به طور کامل درباره برندسازی شخصی برای شما توضیح خواهیم داد.

شاید به برند کسب و کار خود فکر کرده باشید، اما در مورد برند شخصی خود هم فکر کرده‌اید؟ حتی اگر برای ایجاد برند شخصی خود هیچ تلاشی هم نکنید اگر در فضای اینترنت حضور داشته باشید این برند خود بخود برای شما ایجاد شده است. اما پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟ چگونه می‌توانید از آن نهایت استفاده را ببرید؟ مقاله امروز ما به توضیح این دو سوال اختصاص دارد پس اگر می‌خواهید از برندسازی شخصی برای رشد خود استفاده کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی به روند ایجاد وجهه و شخصیت عمومی شما برای مخاطبان هدف اشاره دارد. برندسازی شخصی شامل بیان کردن دقیق ارزش‌ها ، اعتقادات ، اهداف و نیت‌های شماست. به برخی از تصاویر عمومی بزرگترین برندها فکر کنید. به عنوان مثال نایک برند خود را پیرامون ورزشکاران معروف، تولید محصولات با عملکرد بالا و حمایت از مشتریانی که می‌خواهند سبک زندگی فعال داشته باشند، ایجاد کرده است. شما می‌توانید نمونه‌هایی از این فاکتورهای برندسازی و تمام آنچه که نایک از خود نشان می‌دهد را از تبلیغات در مجلات و تلویزیون گرفته تا پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی آن مشاهده کنید.

این دقیقا روشی است که هنگام برندسازی شخصی باید در پیش بگیرید. ممکن است شما تبلیغات خود را در مجله‌ها و روزنامه‌ها منتشر نکنید یا تبلیغات تلویزیونی نکنید، اما باید هنگام ارتباط آنلاین با مخاطبان خود به چگونگی نشان دادن برند شخصی خود فکر کنید.

چرا باید برند شخصی خود را بسازید؟

کسب و کار فقط این نیست که یک لوگو یا یک ساختمان داشته باشید تا به وسیله آن‌ها خود را نشان دهید.  می‌دانیم که این افراد پشت برندها هستند که یک کسب و کار را به آنچه که هست تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، مخاطبان مدرن قبل از اینکه با یک کسب و کار ارتباط برقرار کنند، می‌خواهند افراد پشت صحنه به ویژه مدیر عامل و سایر مدیران را بشناسند. آنچه که مخاطبان از برندها و مدیران آن متوجه می‌شوند، می‌تواند باعث شود که مردم به یک برند اعتماد کنند و با آن کار کنند یا سراغ برند دیگری بروند.

برند شخصی برای هر فرد وجود دارد چه شما آن را برای خود ایجاد کنید چه نکنید. به عنوان مثال وقتی در وبلاگ خود مطلبی را منتشر می‌کنید، جنبه‌هایی از شخصیت خود را برای افرادی که آن را می‌خوانند نشان می‌دهید. برند شخصی شما پیرامون محتوایی که ارسال می‌کنید، از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو گرفته تا مطالب وبلاگ و وبینار، ایجاد می‌شود. از طرف دیگر کنترل برند شخصی به شما اختیار و قدرت تصمیم گیری می‌دهد. شما می‌توانید روایت‌هایی که از شما منتشر می‌شود را را کنترل کرده و به مخاطب خود آنچه را می‌خواهید ببینند نشان دهید.

برندسازی شخصی به معنای جعلی بودن نیست. قرار نیست شما برای نقش اول یک فیلم شخصیت ایجاد کنید. در عوض، شما جنبه‌هایی از شخصیت خودتان را درست انتخاب می‌کنید و برای دستیابی به اهداف شغلی خود این جنبه‌ها را در بهترین حالت ممکن معرفی می‌کنید.

بهترین روش‌های برندسازی شخصی

قبل از شروع رشد برند شخصی خود، باید بهترین روش‌ها را بدانید تا با مشکلات رایج پرسونال برندینگ روبرو نشوید. به یاد داشته باشید که حتی یک اقدام اشتباه نیز می‌تواند برند شما را عقب بیندازد و به اعتبار شما آسیب برساند.

برندسازی شخصی
بهترین روش های برندسازی شخصی

در شبکه‌های اجتماعی برند شخصی شما حول توانایی شما در آموزش افراد بر اساس دانشی که دارید می‌چرخد. اگر مردم فکر کنند که شما توانایی اشتراک دانش خود را به طور موثر ندارید، نمی‌توانید حضور موثری در فضای مجازی داشته باشید. به همین دلیل شما به یک برند شخصی خوب و همچنین یک برند تجاری قوی نیاز دارید. سوال اینجاست بهترین روش‌های برندسازی شخصی چیست؟ در ادامه مطلب به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم.

از شخصیت خود استفاده کنید

پرسونا برندینگ را با شخصیت خود شروع کنید. این یکتاترین و منحصر به فردترین چیز در مورد شماست که شما را از رقبا جدا می‌کند. شخصیت شما چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا دانش خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید؟ مثلا شما ممکن است فوق العاده اجتماعی و برون گرا باشید. شما می‌توانید از آن ویژگی شخصیتی برای نشان دادن مهارت‌های خود و جذب افراد به برند شخصی خود استفاده کنید.

در تجارت علم و دانش، افراد جذب آن دسته از استادان و صاحبان کسب و کار می‌شوند که می‌توانند ایده‌ها و دانش خود را در مقیاس وسیع به طور موثر به دیگران آموزش دهند. به همین دلیل است که شخصیت شما برای برند شخصی شما بسیار مهم است. ویژگی‌های شخصیتی مانند دقت، دلسوزی، شجاعت، بی باکی، سرسختی، برون گرایی، درونگرایی و از خودگذشتگی همگی می‌توانند افراد زیادی را به برند شخصی شما جذب کنند. لیستی از تمام ویژگی‌های شخصیتی خودتان که افرادی که دوست دارید در گذشته درباره آنها اظهار نظر کرده‌اند، تهیه کنید. چه چیزی بیشتر به چشم می‌آید؟ و چگونه می توانید آن ویژگی شخصیتی را تقویت کنید تا برند شخصی خود را قویتر کنید؟

خود را به عنوان یک برند باور داشته باشید

بسیاری از متخصصان هرگز برای پرسونا برندینگ هیچ زحمتی نمی‌کشند زیرا معتقد نیستند که یک برند هستند. این یک اشتباه است. شما در همان لحظه‌ای که خود را در اینترنت یا به صورت حضوری ارائه می‌کنید، به یک برند تبدیل می‌شوید. این امر به ویژه هنگامی که کسب و کار خود را شروع می‌کنید، بیشتر صادق است. به عنوان مثال بیل گیتس شرکت مایکروسافت را راه اندازی کرد. این شرکت از برندهای قدرتمند و شناخته شده در کل جهان است. با اینهمه هنوز هم بیل گیتس برند شخصی خود را دارد.

برای هرکسی که کسب و کار خود را شروع کرده است می‌توانید همین حرف را بزنید. حتی اگر افراد تمرکز خود را روی محصولات یا خدمات خود بگذارند، باز هم گاه و بیگاه وارد مرکز توجهات می‌شوند. از این مزیت استفاده کنید. خود را به عنوان یک برند باور داشته باشید. در واقع، اگر می خواهید بر برند شخصی خود کنترل داشته باشید ، باید آن را بپذیرید.

برای برندسازی شخصی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

هر انسانی روی کره زمین نقاط قوت و ضعف خاصی دارد. اگر می‌خواهید برند شخصی شما معتبر ظاهر شود، باید آنچه که هستید را تمام و کمال بپذیرید. به عبارت دیگر، شما نمی‌خواهید خود را به عنوان شخصی نشان دهید که پاسخ تمام سوالات جهان را دارد. در عوض، شما باید خود را تا حد ممکن انسانی جلوه بدهید. بهترین راه برای این کار داشتن نقاط ضعف و همچنین نقاط قوت است.

بسیاری از مشهورترین برندهای شخصی حتی روایت‌هایی را درباره نقاط ضعف خود بیان کرده‌اند. برای مثال می‌توان به هدر آرمسترانگ (Heather Armstrong) معروف به dooce اشاره کرد که پیرامون درگیری‌های خود با مادر شدن و وظایف مادری و همچنین بیماری روانی‌اش یک وبلاگ و کسب و کار موفق ایجاد کرد.

این بدان معنا نیست که شما هم باید گام‌های آرمسترانگ را دنبال کنید. لازم نیست هر چیز شخصی راجع به خودتان بگذارید تا همه دنیا آن را ببینند. با این حال پرسونال برندینگ مستلزم آن است که در مورد آنچه می‌دانید و نمی‌دانید روراست باشید. این امر به ویژه در مورد بازار کسب و کار دانش و آموزش صادق است.

حضور آنلاین خود را ساماندهی کنید

در حالی که اصالت برای هر برند شخصی انکار ناپذیر است، شما همچنین باید محدودیت‌هایی داشته باشید و مرزهایی را تعیین کنید. پیش از اینکه شخصیت آنلاین خود را به جهانیان ارائه دهید، تصمیم بگیرید که چه چیزهایی را با دنبال کنندگان خود به اشتراک خواهید گذاشت و چه چیزهایی را با آن‌ها به اشتراک نمی‌گذارید.

به عنوان مثال برای بسیاری از کارآفرینان خانواده جزو خطوط قرمز و در واقع محدوده‌ شخصی محسوب می‌شود. آن‌ها نمی‌خواهند عزیزانشان را در فضای آنلاین پیش چشم مردم قرار دهند. سایر کارآفرینان مشکلی با گذاشتن پست داستان، عکس و سایر اطلاعات درباره خانواده خود ندارند. در برندسازی شخصی تقریبا راه اشتباهی وجود ندارد و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای خودتان مناسب است.

همچنین می‌توانید با توجه به تحصیلات، سابقه کار، درگیری‌های شخصی و هر چیز دیگری در مورد زندگی شخصی خود تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه چیزی را به اشتراک بگذارید. انتخاب برای به اشتراک نگذاشتن بعضی مسائل خاص، به هیچ وجه از اصالت شما کم نمی‌کند، مادامی که واقعیتی مخالف آنچه هستید را نشان ندهید.

برای برند خود وبسایت بسازید

اگر می‌خواهید یک برند شخصی بسازید، به یک وبسایت نیاز دارید. این بستر شخصی شماست که می‌توانید از طریق آن محصولات دیجیتال، پست‌های وبلاگ، وبینارها و سایر مطالب خود را که فکر می‌کنید می‌تواند برای مخاطبان شما جالب باشد، به اشتراک بگذارید.

هزینه جذب مشتری (CAC) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

سایت و وبلاگ شما چیزی است که صاحب آن هستید. شما اختیار تمام و کمال حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی خود را ندارید. حساب کاربری فیسبوک یا توییتر شما ممکن است در یک لحظه ناپدید شود و تمام مطالبی را که به اشتراک گذاشته‌اید همه از بین بروند. گرچه که این سناریو چندان محتمل نیست با این وجود شما هنوز برای پرسونا برندینگ آنلاین خود نیاز به چیزی دارید که اختیار آن تماما با شما باشد.

در بازار کسب و کار دانش و آموزش، احتمالا می‌خواهید محتوای دانش محور خود را در وبلاگتان به اشتراک بگذارید. تخصص و توانایی خود را در آموزش مخاطبان خود نشان دهید تا افرادی که وبلاگ شما را پیدا می‌کنند به محصولات پولی شما علاقمند شوند و بابت آموزش‌های بیشتر هزینه پرداخت کنند.

وبسایت شما همچنین می‌تواند شامل صفحات فروش، صفحات فرود، بخش عضویت و هر چیز دیگری باشد که می‌خواهید منتشر کنید. اطمینان حاصل کنید که هر کسی می‌تواند از هر صفحه وب سایت شما با شما تماس بگیرد. به وبسایت یک آدرس ایمیل، لینک تماس یا حتی شماره تلفن اضافه کنید.

در هر فرصتی ارزش ارائه دهید

در بازار کسب و کار دانش و آموزش، اطلاعات نوعی ارز بشمار می‌رود. این برای افرادی که برند شخصی شما را دنبال می‌کنند بسیار ارزشمند است زیرا آن‌ها علاقمند هستند تا آنچه را که شما بلد هستید، یاد بگیرند. به همین دلیل، از به اشتراک گذاشتن محتوایی که هیچ ارزشی برای خواننده ندارد ، خودداری کنید. از آنجا که محصولات آنلاین می فروشید ، نمی خواهید از وب سایت یا وبلاگ خود به عنوان یک دفترچه خاطرات شخصی استفاده کنید.

این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارید. مشکلی از این بابت وجود ندارد. با این حال، شما می‌خواهید آن حکایات را به گونه‌ای چارچوب بندی کنید که به مخاطب شما کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید داستانی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید که به مخاطب شما کمک کند تا از اشتباهاتی که شما در گذشته مرتکب شده‌اید، جلوگیری کند.

ارائه ارزش می‌تواند فراتر از پست‌های وبلاگ، ویدیوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های رایج بازاریابی باشد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید در بخش نظرات وبلاگ خود با دیگران تعامل داشته باشید. به افرادی که دیدگاه خود را می‌نویسند، ‌سوال می‌پرسند یا مطالب آینده را پیشنهاد می‌دهند، پاسخ دهید.

برای برند سازی شخصی چیزی را بی‌هدف به اشتراک نگذارید

در ادامه نکته قبل لازم به یادآوری است که اطمینان حاصل کنید که وقتی محتوایی را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید، هدفی را دنبال می‌کنید. به عبارت دیگر، شما باید یک دلیل بسیار خوب برای ارسال پست وبلاگ، به اشتراک گذاری چیزی در شبکه های اجتماعی یا دیگر تعامل‌ها با مخاطبان خود داشته باشید.

این امر در برندسازی شخصی بسیار مهم است زیرا اگر مخاطبان خود را ناامید کنید، این افراد ممکن است هرگز به سمت برند شخصی شما بازگردند. فکر خواهد کرد که شما هیچ چیز قابل توجهی برای ارائه ندارید و بنابراین به دنبال رقبای شما خواهند رفت. این آخرین اتفاقی است که باید بیفتد. پرسونا برندینگ برای افرادی جواب می‌دهد که می‌توانند آنچه را که می‌دانند به طور موثر با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. اگر مطلبی را به صورت آنلاین ارسال کنید که هیچ هدف و مفهومی نداشته باشد، کسب و کار خود را به مسیری نامشخص هدایت خواهید کرد.

ایجاد ارتباط با دیگر برندهای معروف

یکی دیگر از راه‌های عالی برای برندسازی شخصی شما تعامل با سایر برندهای معروف داخل صنعت شما است. اینفلوئنسرها، استادان شناخته شده و کارآفرینان حوزه‌های مرتبط با خود را پیدا کنید. هر زمان فرصتی پیدا کردید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. درباره پست‌های خود در شبکه های اجتماعی نظر دهید، درباره پست‌های آن‌ها نظر بدهید و آن‌ها را بشناسید.

باید بپذیرید و باور داشته باشید که رقیب شما همیشه دشمن شما نیست. در واقع بسیاری از برندها موفق شدند در شراکت با رقیب خود در کمپین‌های تبلیغاتی خاص موفق شوند. نکته مهم این است که مطمئن شوید برند شخصی شما منحصر به فرد و قابل مشاهده است. قرار نیست شما در پشت چهره یک برند شناخته‌شده‌تر ناپدید شوید.

خود را از نو بسازید

نکته جالب در مورد برند شخصی این است که نیازی نیست که برای همیشه دوام داشته باشد. اگر هنگام پرسونال برندینگ خود اشتباه کنید، می‌توانید با برندسازی شخصی دوباره برند خود را اختراع کنید و شخصیت جدیدی را به مخاطبان آنلاین خود ارائه دهید. این موضوعی نیست که بتوان آن را ساده گرفت. اگر قصد تغییر برند شخصی خود را دارید، به یک دلیل عالی نیاز دارید و باید این دلیل را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

شاید شما یک قدم اشتباه و خجالت آور برداشتید یا شاید تصمیم گرفته‌اید که تجارت خود را به مسیر جدیدی هدایت کنید. در این صورت برندسازی مجدد کاملا خوب است. فقط مطمئن شوید که مفهوم برند جدید خود را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته‌اید و در مورد اهداف، ارزش‌ها و اعتقادات خود شفاف باشید.

۳ نمونه استثنایی از برندسازی شخصی که باید از آن‌ها درس بگیرید

3 نمونه استثنایی از برندسازی شخصی
۳ نمونه استثنایی از برندسازی شخصی

حالا که روش‌های اصلی و کلی برندسازی شخصی را مطرح کردیم، وقت آن رسیده که چند نمونه از افرادی را معرفی کنیم که پرسونال برندینگ مناسبی داشتند و با برندسازی شخصی توانستند مسیر خود به سمت موفقیت را پیدا کنند.

اپرا وینفری

اپرا وینفری (Oprah Winfrey) حتی سال‌ها پس از پخش نشدن برنامه‌اش، هنوز هم در بین انگلیسی زبان‌ها نامی آشنا در هر خانه و خانواده است. از آنجا که او طی سال‌ها با پرسونال برندینگ صادقانه و معتبر اعتماد مخاطبان خود را جلب کرده است، به هر کسب و کاری که وارد می‌شود موفقیت را به همراه خود می‌برد. از مجله O گرفته تا پادکست وی و همچنین مشارکت‌های مختلف در طول سالیان، شهرت او همیشه برایش یک پایه و زیربنای محکم را فراهم کرده است.

گری واینرچوک

گری واینرچوک (Gary Vaynerchuk) تنها با اشتیاق به فروش شراب و داشتن ایده خوب، چندین سال قبل کانال یوتیوب خود را با عنوان Wine Library TV راه اندازی نمود و ناخواسته مسیر برندسازی شخصی خود را آغاز کرد. اکنون که بیش از ده سال از آن زمان می‌گذرد، او بیش از ۱۰۰۰ فیلم خلق کرده، چندین کتاب نوشته و مخاطبان وفادار زیادی در چندین کانال دارد. آنچه که به عنوان یک راه سرگرم کننده و بی سر و صدا برای تبلیغ کسب و کار شراب فروشی خانواده‌اش آغاز شد، به یک موفقیت بین المللی تبدیل شده و وی را به جایگاه فعلی خود به عنوان یک پدیده رسانه دیجیتال رساند.

تیم فریس

تیم فریس (Tim Ferris) کار خود را به عنوان نویسنده کتاب «هفته کاری ۴ ساعته» آغاز کرد. او از آن زمان به مرجع اصلی کارآفرینی و داشتن بهترین سبک زندگی تبدیل شده است. او از طریق کانال‌های مختلف از جمله پادکست و کانال یوتیوب به مخاطبان خود کمک می‌کند. چیزی که به سرعت درباره او متوجه می‌شوید این است که مهم نیست در چه کانالی او را می‌بینید، او همیشه خودش است و همانطور که گفتیم این یکی از بهترین شکل‌های پرسونال برندینگ است. راستگویی و بی‌آلایشی او در برندسازی شخصی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مخاطبانش او را دوست دارند و مدام برای گرفتن مشاوره یا درک و بینش بهتر به سراغ او می‌آیند.

برندسازی شخصی را همین حالا آغاز کنید

برندسازی شخصی چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و اتفاقی نیست که شما آن را به شانس واگذار کنید. شما باید روایت شخصی خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که دقیقا می‌دانید که دوست دارید چه چیزی را با مخاطبان آنلاین خود به اشتراک بگذارید.
با درک بهترین روش‌های برندسازی شخصی، پرسونال برندینگ خود را شروع کنید. حتما وبسایت و وبلاگ داشته باشید. اطلاعات ارزشمند خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و هرگز مطلبی را بی‌هدف به اشتراک نگذارید. بر ایجاد روابط با دیگر افراد تاثیرگذار در حوزه کاری خود تمرکز کنید. حتی ممکن است بخواهید با یک یا چند نفر از آنها در یک پروژه مشترک کار کنید.

هنگامی که برند شخصی شما شروع به رونق گرفتن می‌کند، در فضای آنلاین بیشتر دیده می‌شوید. شما می‌توانید از شبکه ارتباطی خود استفاده کنید، شخصا بیشتر شناخته شوید و تجارت خود را قویتر کنید. به علاوه، روابط آنلاین شما شکوفا خواهند شد و وقتی که شناخته می‌شوید انواع فرصت‌ها ممکن است برایتان پیش بیاید. برندسازی شخصی بخش مهمی از استراتژی کلی کسب و کار شما است و نباید از آن به عنوان یک راهبرد ثانویه چشم پوشی کرد. امروزه باید با ایجاد استراتژی شخصی خود برای برندسازی به پیشرفت شرکت خود کمک کنید.

تا به حال برای پرسونال برندینگ و تبلیغ برند شخصی خود چه کاری انجام داده‌اید؟ برندسازی شخصی چگونه به شرکت شما کمک کرده است؟ در قسمت نظرات در پایین این مقاله ما را از دیدگاه‌ها و تجربیات خود آگاه کنید.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :