کیورد استافینگ چیست؟

کیورد استافینگ چیست؟
















۱ رای

این روزها که بسیاری از مدیران وبسایت و سئو کارهای حرفه‌ای بدنبال به روز نگه داشتن اطلاعات خود هستند، در این مقاله در مورد موضوع کیورد استافینگ صحبت کرده‌ایم که افراد زیادی دانسته یا نادانسته به دام آن می‌افتند. پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات مفید این مقاله را از دست ندهید.

کیورد استافینگ

شاید برای افرادی که در زمینه سئوSEO (Search Engine Optimization) فعال هستند، گاهی پیش آمده باشد وسوسه شده باشند که از هر شیوه ای برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، استفاده کنند. احتمال دارد این تصور ایجاد شود که استفاده از تاکتیک‌هایی که در کوتاه مدت باعث کسب سریع‌تر رتبه‌های بهتری می‌شوند ضرری ایجاد نخواهند کرد؛ اما توسل به راه‌های میانبر و تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه نه‌تنها به بهبود وضعیت سئوی سایت مورد نظر کمک نمی‌کند؛ بلکه بسیار محتمل است که صدماتی را بر پیکره کسب‌وکار مورد نظر وارد ‌کند که جبران آن‌ها اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود. یکی از روش‌های کلاه سیاه استفاده از کیورد استافینگ است.

سئو دنیای گسترده‌ای دارد و مباحث و مفاهیم متعددی در آن وجود دارند. یکی از این مباحث، مفاهیم موسوم به سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و یا سئوی کلاه خاکستری است. در این مقاله به سراغ یکی از روش‌های سئوی کلاه سیاه به نام کیورد استافینگ(Keyword Stuffing) خواهیم رفت. پس با همیارآکادمی همراه باشید.

کیورد استافینگ چیست؟

کیورد استافینگ(Keyword Stuffing) یک تکنیک بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. «کیورد استافینگ» ترکیبی از دو واژه Keyword(کلمه کلیدی) و Stuffing(پر کردن) است. می‌توان گفت که «کیورد استافینگ» در واقع یک روش قدیمی سئو برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل به حساب می‌آید؛ به این صورت که افراد برای تولید محتوای سایت خود، کلمات کلیدی را در محتوای خود اصطلاحا بمباران می‌کنند.

اگر بخواهیم بگونه‌ای دیگر شرح دهیم، می‌توانیم اینگونه بگوییم که به پر کردن صفحات یک وبسایت با کلمات کلیدی، کیورد استافینگ، می‌گویند که در گذشته، تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه وبسایت در نتایج موتورهای جستجو داشت.

اگر بخواهیم به درک درستی از مفهوم کیورد استافینگ دست پیدا کنیم، لازم است که درک درستی از کلمات کلیدی داشته باشیم. در واقع همانطور که به احتمال زیاد میدانید، افراد مختلف، صفحات وبسایت را به وسیله کلمات کلیدی، پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، تمامی کاربران هنگامی که یک کلمه و یا عبارت را در گوگل یا هر موتور جستجو دیگر، جستجو می‌کنند، دوست دارند که در حداقل زمان ممکن، مرتبط‌ترین محتوا به آن‌ کلمه یا عبارت کلیدی نمایش داده شود و اینجا است که اهمیت و کاربرد کلمات کلیدی معنا پیدا می‌کند، چرا که بدون استفاده درست از کلمات کلیدی، وبسایت شما دیده نخواهد شد.

پس نقش کلمات کلیدی برای دیده شدن وبسایت مورد نظر شما، بسیار حائز اهمیت است، اما باید به درستی از آن‌ها در محتوای خود استفاده نمود تا منجر به عدم رضایت کاربران نشود. همانطور که در مقدمه مقاله هم اشاره شد، کیورد استافینگ یکی از روش‌‌های سئوی کلاه سیاه محسوب می‌‌شود که قرابتی با استانداردهای سئو ندارد.

تاریخچه کیورد استافینگ

در گذشته برای بدست آوردن رتبه بندی برتر موتور جستجو و نمایان بودن عبارات خاص، از پر کردن کلمات کلیدی(کیورد استافینگ) استفاده می‌شد. همانطور که اشاره کردیم، این روش قدیمی است و امروزه دیگر هیچ ارزشی برای رتبه بندی به ارمغان نمی‌آورد. به طور خاص اگر بخواهیم اشاره کنیم، Google دیگر به صفحاتی که از این روش استفاده می‌کنند، رتبه خوبی نمی‌دهد.

جالب است بدانید که در گذشته، حجم زیادی از کلمات و عبارات کلیدی مورد نظر را بصورت نامرئی به وسیله روش‌های فنی و برنامه‌نویسی پشت صفحات وبسایت ها قرار می‌دادند. به این صورت که تعداد پر حجمی از کلمات کلیدی در صفحه وجود داشتند اما بازدیدکنندگان آن صفحه، قادر به دیدن آنها نبودند ولی برای موتورهای جستجو قابل شناسایی بود و باعث بهبود رتبه آن صفحات مورد نظر می‌شد.

پنهان کردن متن از بازدیدکننده به روشهای مختلف انجام می‌شود. مثلا متن رنگی برای ترکیب با پس زمینه، موقعیت CSS “Z” برای قرار دادن متن پشت یک تصویر و… همه از روش‌های معمول هستند تا مخاطب نتواند متن مورد نظر را ببیند. اما جالب است بدانید که از سال ۲۰۰۵ ، بسیاری از تکنیک‌های متن نامرئی به راحتی توسط موتورهای جستجوی اصلی شناسایی شد.

برچسب‌های Noscript روش دیگری برای قرار دادن محتوای پنهان در یک صفحه است. اگرچه آنها یک روش بهینه‌سازی معتبر برای نمایش جایگزین محتوای اسکریپتدار هستند، اما ممکن است از آنها سوء استفاده شود، زیرا موتورهای جستجو ممکن است محتوایی را که برای بیشتر بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیست ، فهرست بندی کنند.

البته برخی معتقدند که کیورد استافینگ روش خوبی بود که حتی شاید میشد آن را جزو سئو کلاه سفید در نظر گرفت، اما رفته رفته به سمتی رفت که با کلمات نامرتبط، کاربران را به صفحات وبسایت می‌کشاندند. به این معنی که مخاطب کلمه ای را جستجو کرده بود، این کلمه در محتوای اصلی یک وبسایت وجود نداشت ولی بوسیله کیورد استافینگ در صفحه قرار گرفته بود و هنگامیکه مخاطب از طریق موتور جستجو به آن صفحه می‌آمد، متوجه می‌شد که کلمه مد نظر او اصلا در این صفحه وجود ندارد و محتوایی راجع به آن موجود نیست. در واقع می‌توانیم بگوییم کیورد استافینگ روشی بود که کم کم توسط افراد بخاطر استفاده‌ی نامناسب به سمت اشتباهی هدایت شد و موتورهای جستجو دیگر ارزشی برای آن قائل نیستند.

انواع کیورد استافینگ های قابل مشاهده برای کاربران

همانطور که توضیح دادیم، گاهی کیورد استافینگ ها از دید کاربران و مخاطبان مخفی می‌شوند که ممکن است در نگاه اول، برای کاربران قابل رویت نباشند. اما در این قسمت میخواهیم به انواعی از کیورد استافینگ‌ها اشاره کنیم که مخاطبان و کاربران می‌توانند به وضوع مشاهده کنند:

تکرار بی‌مورد کلمات یا عبارات

گاهی میتوان به راحتی متوجه شد که برخی از کلمات چقدر بی مورد و زیاد از حد در متن تکرار شده‌اند.

افزودن کلماتی که خارج از موضوع هستند

 گاهی ممکن است متوجه موضوعی شوید که برخی کلمات به محتوا ربطی ندارند اما در جاهای مختلف متن بی‌دلیل استفاده شده‌اند. در واقع اینها کلمات کلیدی مد نظر مدیر وبسایت هستند که قصد داشته هنگام سرچ این کلمات در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو باشد و با اینکه با متن نامرتبط هستند باز هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

درج کلمات کلیدی بصورت بلوک یا انبوه

گاهی در برخی از متن‌ها میتوان دید که دسته‌ای از کلمات در قالب یک بلوک و بصورت انبوه داخل متن استفاده شده‌اند.

استفاده از کلمات کلیدی که مربوط به موضوع صفحه نیستند

گاهی دیده می‌شود که موضوع یک صفحه از یک وبسایت چیز دیگری است اما کلمات کلیدی که مرتبط با این عنوان نیستند، به وفور در متن دیده می‌شوند. یعنی مسئول وبسایت صرفا خواسته که این کلمات کلیدی در موتورهای جستجو دارای رتبه باشند و با اینکه بی‌ربط به موضوع اصلی صفحه هستند، باز هم بکار گرفته شده‌اند.

چرا معتقدیم کیورد استافینگ به ضرر وبسایت خواهد بود؟

همانطور که تا اینجای مقاله حتما متوجه شده‌اید، کیورد استافینگ یک روش سئو کلاه سیاه به شمار می‌آید. یعنی موتورهای جستجو نسبت به آن آگاه هستند و دیگر فریب این روش را نمی‌خورند. اما نکته نگران کننده اینجا است که وقتی می‌گوییم موتورهای جستجو دیگر فریب این روش را نمی‌خورند، به این معنی نیست که این موضوع بدون جریمه خواهد بود.

باید اشاره کنیم که الگوریتم پاندای گوگل، متوجه کیورد استافینگ می‌شود و وبسایت‌هایی که از این روش برای بهبود رتبه خود در نتایج موتور جستجو گوگل استفاده کنند را جریمه خواهد کرد. البته باید اشاره داشته باشیم که جریمه الگوریتم‌های گوگل، متفاوت است. استفاده از کیورد استافینگ در محتوا، موجب نامفهوم شدن آن خواهد شد که برای هیچ کاربری، مورد پسند نیست.

کاربر به محض وارد شدن به سایت شما و مطالعه محتوا، به زودی از سایت شما خارج خواهد شد و اینگونه است که به مرور زمان، سایت شما از نتایج گوگل، حذف می‌گردد. بنابراین به هیچ عنوان برای کسب رتبه خوب در نتایج گوگل از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده نکنید، زیرا حتی اگر هم موفق به کسب رتبه شوید، پس از مدتی گرفتار جریمه الگوریتم‌های گوگل خواهید شد که اصلا موضوع جذابی برای هیچ مدیر وبسایتی نخواهد بود.

مطلب دیگری که جدای از الگوریتم های موتورهای جستجو باید به آن پرداخت این است که محتوای وب‌ سایت شما باید آموزنده، ارزش آفرین و سودمند باشد و مخاطب را به تعامل یا انجام عمل خاصی ترغیب کند؛ اما هنگامی که مطلب مورد نظر را از کلمه کلیدی هدف پر می‌کنید، تحقق چنین اهدافی غیرممکن می‌‌شود.در واقع، با بکارگیری این شیوه، به جای نوشتن مطلب جذاب برای مخاطبان وب سایت‌تان برای موتورهای جستجو مطلب تولید می‌کنید.

پس میتوان نتیجه گرفت، تجربه مناسبی را برای کاربران خود رقم نخواهید زد و باعث خواهید شد که مخاطب شما از مطالعه محتوای وبسایت شما منصرف شود؛ بنابراین Bounce Rate یا نرخ پرش شما افزایش خواهد یافت و در نهایت، مخاطبان شما که میتوانند مشتریان بالقوه برای کسب و کار شما به شمار بیایند از کسب‌ و کارتان دور خواهند شد. در واقع، در حالی که به امید جذب مخاطبان بیشتر که بخشی از آنها به ممکن است به مشتریان شما تبدیل شوند، مطلبتان را از کلمه کلیدی هدف پر می‌‌کنید؛ اما عکس نتیجه مورد نظر را شاهد خواهید بود.

چه کنیم که دچار کیورد استافینگ نشویم؟

۶ راه دچار نشدن به کیورد استافینگ
۶ راه دچار نشدن به کیورد استافینگ

این سوال که «چه کنیم تا دچار کیورد استافینگ نشویم» میتواند معادل این سوال باشد«روش صحیح بکار بردن کلمات کلیدی در متن چیست». در واقع با مطالعه این قسمت از مقاله، شما به پاسخ هر دو این سوالات خواهید رسید. بنابراین در ادامه به شیوه‌هایی اشاره خواهیم کرد که هم دچار کیورد استافینگ نشویم و هم به تعداد کافی و بدرستی از کلمات کلیدی مورد نظرمان که میخواهیم هنگام سرچ‌شان، رتبه‌های خوبی داشته باشیم، استفاده کنیم:

کلمه کلیدی هدف(اصلی) برای متن خود در نظر بگیرید

 وقتی میخواهید بر اساس یک کلمه کلیدی مشخص، وبسایت شما در رتبه خوبی در موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید آن کلمه کلیدی را درست و بجا انتخاب کنید. اما سوال اصلی اینجا است که این کلمه کلیدی که آن را کلمه کلیدی هدف نامیدیم، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ اول از همه باید کاملاً با موضوع و محتوای صفحه مورد نظر ارتباط داشته باشد. نکته بعدی برای انتخاب کلمه کلیدی هدف، میزان محبوبیت آن کلمه است.

برای افزایش میزان احتمال کسب رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو، لازم است که کلمه کلیدی محبوبی را انتخاب کنیم. نکته بعدی این است که کلمه کلیدی مورد نظر در عین حال که محبوب است نباید رقابت زیادی بر سر آن وجود داشته باشد. البته ابزارهای رایگان و کاربردی وجود دارند که هم میزان محبوبیت یک کلمه را نشان می‌دهند و هم میزان رقابتی که بر سر آن کلمه است را بیان خواهند کرد.

در اینجا بهتر است به یک نکته مهم دیگر هم توجه داشته باشید که بهتر است برای صفحات مختلف یک وبسایت، از کلمات کلیدی متنوع بهره ببرید. هر صفحه‌ای که می‌خواهید در نتایج جستجو جایگاه مناسبی داشته باشد باید کلمه کلیدی هدف منحصر به فرد خودش را دارا باشد. با رعایت این موضوع از رقابت صفحات سایت مورد نظر خودتان با صفحات دیگر همین سایت جلوگیری شده و محتوا و نقطه ثقل هر صفحه را به وضوح برای موتورهای جستجو مشخص می‌کنید.

از کلمات مترادف با کلمات کلیدی هدف استفاده کنید

روش دیگری برای اینکه به موتورهای جستجو بگویید صفحه شما با کلمه کلیدی اصلی آن مرتبط است استفاده از کلمات کلیدی ثانویه یا کلماتی که با کلمه کلیدی اصلی هم معنی و مترادف هستند، در صفحه است. خزنده‌های موتور جستجو برای بدست آوردن اطلاعات برای کمک به رتبه‌بندی یک صفحه، از اصطلاحات و عبارات دیگری در یک صفحه استفاده می‌کنند.

بنابراین در نسخه خود، از کلمات کلیدی ثانویه که مترادف و نسخه طولانی‌تر همان کلمه کلیدی اصلی شما هستند استفاده کنید تا محتوای شما را تقویت کند و به خزنده‌ها کمک کند تا صفحه شما را رتبه بندی کنند. علاوه بر این، استفاده از کلمه‌های کلیدی طولانی به شناسایی بخش‌هایی از متن که می‌تواند در پاسخ به سؤالات کاربران سودمند باشد نیز کمک می‌کند.

سئوی On-Page سایت خود را بررسی و در صورت نیاز تقویت کنید

هنگامی که یک صفحه را منتشر کردید ، همیشه گزارشی را برای بررسی سئو داخلی سایت(On-Page) تهیه کنید و آن را بدقت بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که هیچ فرصت بهینه‌سازی را از دست نمی‌دهید. در نظر داشته باشید که اگر بنظر خودتان اکثر موضوعات مربوط به سئو سایت‌تان را در نظر گرفته باشید، باز هم هیچ بعید نیست که بهره برداری از برخی فرصت‌های مناسب برای جلب نظر موتورهای جستجو را از قلم انداخته باشید، پس می‌ارزد که برای ارزیابی وضعیت سایت خود بصورت مرتب وقت بگذارید و توسط سامانه های آنلاینی که وضعیت سئو سایتها را چک می‌کنند، از آخرین وضعیت سئو داخلی سایت خود مطلع شوید.

تعداد کلمات نوشته خود را افزایش دهید

برای تشویق موتورهای جستجو برای رتبه بندی یک صفحه برای یک کلمه کلیدی هدف، ۳۰۰ کلمه یا بیشتر برای متن خود بنویسید. هدف موتورهای جستجو این است که مرتبط‌ترین و مفیدترین اطلاعات موجود را در اختیار کاربران قرار دهند و برای بسیاری از اطلاعاتی که جستجو می‌شوند، محتوای شما اگر دقیق،عمیق و البته به مقدار کافی حاوی اطلاعات مفید و مرتبط باشد، رتبه‌بندی خوبی خواهد داشت.

کلمات کلیدی هدف را در مکان‌های مناسب صفحه قرار دهید

هنگامی که یک صفحه را برای یک کلمه کلیدی هدف بهینه سازی می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر بکاربردن کلمه کلیدی اصلی در متن، نقاطی از صفحه هستند که قرار دادن کلمه کلیدی در آن نقاط هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای بهینه‌سازی کامل یک صفحه، از کلمه کلیدی در مکانها و بخشهای مهمی که اشاره میکنیم استفاده کنید: عنوان صفحه، حداقل در یکی از تیترهای فرعی، تگ عنوان، توضیحات متا صفحه،  تگ alt تصاویر برگه، در مقدمه مطلب، در قسمتهای پایانی متن.

برای کلمه کلیدی هدف، چگالی مناسب را رعایت کنید

 باید کلمه کلیدی هدف را به طور طبیعی و با فواصل منطقی و نسبتاً هماهنگ در سراسر مطلب به کار ببرید. در تمام طول این مقاله درباره این موضوع صحبت کردیم که در استفاده از کلمه کلیدی زیاده‌روی نکنید و فقط در جایی از آن استفاده کنید که احساس می‌کنید طبیعی و مناسب به نظر می‌رسد. به منظور رعایت استانداردهای سئو و جلوگیری از کیورد استافینگ، چگالی کلمه کلیدی را به زیر ۲ درصد محدود کنید. نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی بسیار آسان است: تعداد دفعاتی که از کلمه کلیدی در متن استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات متن.

کیورد استافینگ را کنار بگذارید

تلاش ما این بود که در این مطلب، تمام آنچه که نیاز است درباره کیورد استافینگ بدانید را بیان کنیم. در این مقاله ضمن معرفی و بیان تاریخچه کیورد استفاینگ، انواع آن که در صفحات گوناگون برخی از وبسایتها مشخص است را معرفی کردیم. سپس از مضرات و خطرات بکارگیری آن صحبت کردیم و اشاره داشتیم که چرا سئو کارهای حرفه‌ای بر این باور هستند که این موضوع(Keyword Stuffing) مضر است.

در ادامه بیان کردیم که چگونه میتوان میزان استفاده از کلمه کلیدی هدف را مدیریت کرد. دانستن راه و رسم صحیح استفاده از یک قابلیت همواره به ما کمک خواهد کرد که هم از منافع آن موضوع منتفع شویم و هم از مضرات آن جلوگیری کنیم. با عدم استفاده از کیورد استافینگ و تقویت استراتژی کلمه‌های کلیدی، رتبه‌های بهتری را کسب کنید همان‌طور که متوجه شدید، انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار آن با امید به کسب رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو نه تنها سودی را عاید شما نمی‌کند، بلکه از مصادیق کیورد استافینگ محسوب می‌شود و عواقب نامطلوبی را برای سئو و رتبه برگه‌های سایتتان در پی خواهد داشت. بنابراین به منظور بهینه سازی محتوا و فراهم آوردن پیش نیازهای لازم برای کسب رتبه‌های بهتر از رقبا، لازم است که تحقیق کنید و از استراتژی‌های صحیح و استاندارد استفاده نمایید.

خوشحال خواهیم شد اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه کیورد استافینگ داشته‌اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید و اعلام کنید که موتورهای جستجو بخصوص گوگل، چه جرایمی بخاطر این موضوع برای وبسایت شما در نظر گرفت و اعمال کرد.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :