بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟
















۱ رای

بازاریابی تلفنی یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی و فروش در جهان است. روشی که حتی گرگ وال استریت یا همان جردن بلفورت از آن استفاده می کرد. در این مقاله به صورت کامل درباره این روش بازاریابی برای شما توضیح داده ایم پس با ما همراه باشید.

بازاریابی و جذب مشتری به عنوان یکی از ستون‌های اصلی فروش در هر کسب و کاری، دنیایی وسیع و پر از جزئیات بوده که دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های متعدد است. بیشتر روش‌های بازاریابی به نوعی شامل تماس و برقراری ارتباط با مشتری است و این برقراری ارتباط ممکن است از طریق تلفن، ایمیل، همایش، تراکت تبلیغاتی یا امثال این‌ها باشد. در این مقاله قصد داریم درباره یکی از روش‌های بازاریابی به نام بازاریابی تلفنی صحبت کنیم پس اگر قصد کسب اطلاعات در مورد این روش بازاریابی را دارید حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی (telemarketing) معمولا به معنای تماس تلفنی با مشتریان قطعی و مشتریان احتمالی است، اما این تماس می‌تواند شامل استفاده از فکس یا اینترنت باشد. جلسات حضوری و یا ارسال نامه بصورت مستقیم بخشی از بازاریابی تلفنی نیست. دو دسته اصلی بازاریابی تلفنی بین یک کسب و کار با مصرف کننده (B2C) و یا میان دو کسب و کار (B2B) است.

این روش در جهت ارتباط با مردم برای تبلیغ محصولات یا خدمات، جمع آوری پول برای امور خیریه، جمع آوری اطلاعات، ایجاد نقاط جلب توجه و انجام نظرسنجی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از فناوری‌های جدید، اصطلاح بازاریابی تلفنی شامل تماس‌های کنفرانس ویدیویی نیز می‌شود که در اکثر قریب به اتفاق موارد با مشتریان کنونی هر کسب و کار اتفاق می‌افتد.

در خارج از ایران احزاب سیاسی در هنگام مبارزات انتخاباتی خود از بازاریابی تلفنی برای نظرسنجی‌ یا جلب نظر مردم استفاده می‌کنند تا تنظیمات رای مردم را تعیین کنند. طبق گفته انجمن بازاریابی انگلستان میانگین میزان بازگشت سرمایه برای بازاریابی تلفنی B2B به ازای هر ۱ پوند ۱۱ پوند است. حتی دیده شده که کمپین‌هایی به میزان بازگشت سرمایه ۱۲۰۰۰٪ رسیده‌اند. چند تماس تلفنی با افراد مناسب می‌تواند سودآوری بزرگی برای شما به ارمغان بیاورد.

بازاریابی تلفنی چگونه کار می‌کند؟

اصطلاح بازاریابی تلفنی برای نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ با ظهور کلاس جدید و ارزانتری از خدمات تلفنی از راه دور و خدمات رایگان از طریق دریافت تماس استفاده شد. عمل بازاریابی تلفنی ممکن است از یک مرکز تماس، دفتر کار یا حتی از یک خانه انجام شود. در بسیاری از مواقع بازاریابی تلفنی می‌تواند شامل یک تماس برای ارزیابی علاقه یا مناسب بودن باشد و سپس تماس‌های بعدی برای پیگیری فروش انجام شود.

از داده‌های مختلفی می‌توان برای محدود کردن پایگاه داده‌های بزرگ نام به تعداد کمی از مشتریانی که احتمال فروش به آن‌ها بالاتر است، استفاده کرد. بازاریابی تلفنی توسط مشاغل انتفاعی، موسسات خیریه غیرانتفاعی، گروه‌های سیاسی و نامزدها، نهادهای برگزار کننده نظرسنجی‌ها و همچنین برای درخواست کمک‌های مالی، تحقیقات بازاریابی و سایر فعالیت‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تماس سرد بازاریابی تلفنی

تماس سرد (cold calling) بازاریابی تلفنی یا تماس دائمی به معنای تماس با مشتریان جدید است. مصرف کننده مورد نظر احتمالا هرگز از شرکت چیزی نخریده است و تصوری از اینکه با چه چیزی روبرو خواهد شد را ندارد. بازاریابان تلفنی لیست اسامی را برای تماس از آژانس‌های خدماتی خریداری می‌کنند که این لیست‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد افراد با توجه به سن، گروه قومی، علایق، حرفه، سطح اقتصادی و اجتماعی، سطح علمی و غیره هستند.

اگر یک تیم بازاریابی تلفنی وظیفه تبلیغ ماشین چمن زنی را بر عهده داشته باشد، نمی‌خواهد با افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند تماس تلفنی بگیرد. این تیم بازاریابی تلفنی لیست افرادی را که باغ دارند خریداری می‌کند و در صورتی که شرایطش وجود داشته باشد، لیست افرادی که دارای اعتبار بانکی بالایی هستند را تهیه می‌کند. اگر می‌خواهید بلیط یک کنسرت راک را با قیمت ۲۵۰ دلار بفروشید، ‌طبیعتا می‌خواهید با افراد یک گروه سنی خاص که طبقه متوسط یا ثروتمندتری هستند، تماس بگیرید. آژانس‌ها می‌توانند لیستی از نوع افرادی را که می‌خواهید با آن‌ها تماس بگیرید،‌ برای شما تهیه کرده و به شما بفروشند.

بازاریابی تلفنی یا فروش تلفنی؟

بازاریابی تلفنی اصطلاحی نسبتا جدید است، در حالیکه اصطلاح فروش تلفنی مدت‌هاست که در میان مردم استفاده می‌شود. امروزه ممکن است افراد زیادی این دو عبارت را باهم اشتباه بگیرند و آن‌ها را یکی بدانند اما از نظر فنی این دو عبارت معنی یکسانی ندارند.

  • فروش تلفنی به معنای فروش مستقیم یک خدمات یا محصول به مشتریان بالقوه از طریق تلفن است. فروش تلفنی یعنی تلاش برای تشویق مردم به خرید.
  • بازاریابی تلفنی به معنای استفاده از تلفن برای ایجاد علاقه، ارائه اطلاعات، ایجاد فرصت، دریافت بازخورد مشتری، تولید نقاط جلب توجه و تنظیم قرار ملاقات است.

بازاریابی تلفنی مشتریان احتمالی ایجاد می‌کند و به مشتریان اجازه می‌دهد از آنچه یک شرکت به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد مطلع شوند. بازاریابی تلفنی این فرصت را برای شرکت و مشتری فراهم می‌کند تا بهتر یکدیگر را بشناسند. فروش تلفنی این فرصت‌ها را به فروش تبدیل می‌کند. با این حال از آنجا که اصطلاح بازاریابی تلفنی این روزها اغلب با همان معنای فروش تلفنی استفاده می‌شود، بهتر است هنگام استفاده از یکی از آن‌ها دقیقا مقصود خود را توضیح دهید. بازاریابی تلفنی برای همه مناسب نیست. مانند هر استراتژی بازاریابی، معایبی نیز دارد. با این حال برای بسیاری از مشاغل این روش به وضوح کار می‌کند، در غیر اینصورت بازاریابی تلفنی روش چندان مناسبی نخواهد بود.

نمونه‌هایی از بازاریابی تلفنی

برخی از مثال‌ها و شرایطی که می‌توانیم در آن‌ها از بازاریابی تلفنی استفاده کنیم عبارتند از:

  • فراخوانی: می‌توانید از این روش بازاریابی برای دعوت افراد به رویدادها یا تایید حضور در رویدادها و همایش‌های مختلف استفاده کنید.
  • پیگیری و یادآوری: همیشه باید به مشتریان یادآوری کنید که در صورت نیاز همواره در دسترس هستید.
  • تبدیل مشتریان احتمالی: برای بدست آوردن مشتریان جدید، باید شک و تردید‌ها و سوالات مشتریان را برطرف کرده و معامله را ببندید.
  • آگهی: با کمک بازاریابی تلفنی می‌توانید در مورد تخفیف‌ها به مشتریان اطلاع دهید یا محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید.
  • خدمات مشتری: می‌توانید از طریق تلفن با مشتریان در تماس باشید و به مشتریان یک شرکت مشاوره داده و به آن‌ها کمک کنید.

انواع بازاریابی تلفنی

این روش بازاریابی نیز همانند دیگر روش‌ها می‌تواند انواع و شکل‌های مختلفی داشته باشد. بازاریابی تلفنی ممکن به شکل درونگرا و برونگرا انجام شود. اگر قصد دارید درباره این مفاهیم بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم مقالات بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا را مطالعه کنید.

بازاریابی تلفنی درونگرا

این نوع از بازاریابی تلفنی به معنای رسیدگی به تماس‌های تلفنی ورودی است که در این حالت تماس‌ها از طرف مشتریان اغلب بخاطر تبلیغات پخش شده، نامه‌ها یا کاتالوگ‌ها ایجاد می‌شود. در این حالت متصدیان فقط از طریق تلفن سفارش‌های مختلف را برای طیف وسیعی از محصولات دریافت کرده و آن‌ها را ثبت می‌کنند. افرادی که در این نوع از بازاریابی تلفنی کار می‌کنند معمولا به اندازه افرادی که در حوزه بازاریابی تلفنی برونگرا فعالیت می‌کنند، نیازی به آموزش ندارند.

بازاریابی تلفنی برونگرا

این روش می‌تواند مستقیما مصرف کننده نهایی را هدف قرار دهد. به عنوان مثال یک کسب و کار تعمیرات منازل ممکن است به افراد مختلف زنگ بزند تا مشتریان احتمالی خود را پیدا کند. افرادی که که در این نوع از بازاریابی کار می‌کنند معمولا به آموزش و دانش بیشتری در مورد محصول یا خدمات ارائه شده، احتیاج دارند. زیرا این روش در مقایسه با روش درونگرا با فروش واقعی محصول بیشتر سروکار دارد.

موضوع بحث برانگیز درباره ی بازاریابی تلفنی

در حالی که بازاریابی تلفنی به ابزاری بسیار محبوب برای تبلیغ محصولات تبدیل شده است اما در بازاریابی مدرن یک استراتژی تفرقه افکن است زیرا مصرف کنندگان آن را آزاردهنده و خطرناک می‌دانند. بیشتر مردم دوست ندارند افراد ناشناس به طور ناگهانی و غیرمنتظره با آن‌ها تماس بگیرند و آرامش آن‌ها را بهم زده یا آن‌ها را تحت فشار قرار دهند.

تعداد زیادی از سازمان‌ها از روش‌های غیراخلاقی یا حداقل به شدت تحریک کننده در بازاریابی تلفنی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال سیستم تماس هوشمند (robo-calling)، روشی است که در آن از یک پیام از پیش ضبط شده استفاده می‌شود. در این روش با هزاران مشترک تلفن در یک لیست تماس گرفته می‌شود و یا پیام آماده برای آن‌ها پخش می‌شود. تصور کنید در یک بعد از ظهر آرام، ‌در خانه خود با آرامش کامل نشسته‌اید که ناگهان تلفن شما زنگ می‌خورد، شما نیز پاسخ می‌دهید و یک پیام تبلیغاتی از پیش ضبط شده را می‌شنوید. آیا چنین اتفاقی برای شما آرامش بخش است؟

مزایای بازاریابی تلفنی

۶ مزیت بازاریابی تلفنی
۶ مزیت بازاریابی تلفنی

تمامی آمارها و ارقام و همچنین تحقیقات و بررسی‌های مختلف همگی یکصدا اذعان دارند که این روش بازاریابی به افزایش فروش و جذب مشتریان جدید کمک می‌کند. پس نمی‌توان به سادگی گفت که این روش به دلیل داشتن برخی نکات منفی، ناکارآمد است. میزان افزایش فروش و جذب مشتری با این روش همواره به حدی بوده است که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت و کنار گذاشت. در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از مزایای بزرگ این نوع از بازاریابی بپردازیم.

۱- تعامل انسانی

یکی از مزایای بازاریابی تلفنی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی مستقیم این است که این روش تعامل با انسان را امکان پذیر می‌سازد. زمانیکه یک فرد به فرد دیگری زنگ می‌زند و با او صحبت می‌کند، حس او را درک کرده، واکنش‌های او را متوجه شده و نیازهای او را می‌فهمد و می‌تواند با کمی هوشمندی و تجربه، رابطه خوبی با وی برقرار کند.

۲- مشاغل کوچک

بازاریابی تلفنی می‌تواند ابزاری بسیار مفید و ارزشمند برای کسب و کارهای نوپا و مشاغل کوچک باشد. به این دلیل که در این روش بازاریابی در مقایسه با فروش شخصی، در هزینه و زمان صرفه جویی می‌شود و در عین حال از نظر ارتباط مستقیم با مشتریان، مزایای مشابه بسیاری را به همراه دارد. مشاغل کوچکی که قصد دارند تا خود را توسعه دهند همواره می‌توانند از این روش کم هزینه و موثر برای افزایش فروش خود بهره ببرند.

۳- خدمات مشتری

ایجاد یک پایگاه مشتریان وفادار یک عامل اساسی در ایجاد موفقیت طولانی مدت در کسب و کار و افزایش ارزش شرکت است. ارائه خدمات به مشتریان از طریق بازاریابی تلفنی می‌تواند باعث جذب سفارش‌های بیشتر شود و نفوذ به دایره مشتریان را افزایش دهد. بازاریابی تلفنی از مزایای ارائه خدمات عالی به مشتری برخوردار است.

۴- کاهش هزینه‌ها

امروزه با افزایش هزینه‌های فروش میدانی، مشاغل گوناگون از بازاریابی تلفنی به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های فروش استفاده می‌کنند. همچنین با این روش ارتباط با مشتریان راحت‌تر است. بیشتر تلاش‌های بازاریابی به سمت بازارهای منتخب معطوف می‌شود تا هزینه صرف شده به ازای هر تماس گرفته شده با اشخاص کمتر باشد.

۵- انعطاف پذیری

بازاریابی تلفنی انعطاف پذیرترین شکل بازاریابی مستقیم است. برخورداری از این ویژگی به آگاهی و درک خواسته‌های مشتریان کمک می‌کند و آمادگی آن‌ها برای خرید را می‌سنجد. با کمک بازاریابی تلفنی می توان مدام بررسی کرد و اطلاعات جدید کسب کرد. با این روش خیلی راحت می‌توانید دریابید که مشتری به دنبال چه محصول یا خدمات یا چه برندی است. با کمک این روش بازاریابی می‌توان پایگاه داده مشتری را دائما به روز کرد.

بازاریابی محصول چیست و نحوه پیاده سازی آن چگونه است؟

۶- اندازه گیری نتیجه

اندازه گیری پاسخ با دانستن تاثیر تبلیغات امکان پذیر است. نتایج تازه را می‌توان با نتایج قبلی مقایسه کرد و برنامه‌های آینده را می‌توان بر اساس چنین نتایجی تنظیم کرد. اندازه گیری نتیجه مزایای بسیار مهم و بزرگی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید با انجام محاسبات،‌ متوجه شوید که کجای کار را اشتباه کرده‌اید یا با انجام چه اقداماتی خواهید توانست بهره وری کار خود را افزایش دهید و به ازای صرف هزینه کمتر فروش بیشتری انجام دهید. در بازاریابی تلفنی همه این کارها میسر است.

معایب بازاریابی تلفنی

۶ عیب بازاریابی تلفنی
۷ عیب بازاریابی تلفنی

در کنار مزایای فراوان، این روش معایب بسیاری دارد که ممکن است همه ما تعدادی از آن‌ها را بدانیم. بهرحال طبیعی است که هر روشی مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد اما معایب بازاریابی تلفنی بگونه‌ای است که بسیاری از کسب و کارها عطای آن را به لقایش می‌بخشند و اصلا سراغ آن نمی‌روند. در این بخش از مقاله قصد داریم درباره شماری از معایب این نوع از بازاریابی صحبت کنیم.

۱- مخالفان زیاد

بسیاری از افراد شیاد و سواستفاده گر از تلفن برای کلاهبرداری از مردم، به ویژه افراد مسنی که تنها زندگی می‌کنند یا علائم زوال عقلی یا نوعی اختلال شناختی دارند، استفاده می‌کنند. ترس از سر کیسه شدن یا کلاهبرداری یکی از اعضای خانواده، بسیاری از افراد را به جمع مخالفان بازاریابی تلفنی اضافه کرده است.

۲- عدم تماس دیداری

در این نوع از بازاریابی به هیچ عنوان تماس بصری با مشتری امکان پذیر نیست. این امر می‌تواند یکی از نکات منفی باشد. بهرحال باید پذیرفت که نحوه رفتار، برخورد، پوشش و حتی حرکات چشم و بدن فروشنده همواره برروی خریدار تاثیرگذار است. بی بهره بودن از چنین امتیازی باعث می‌شود تا قدری از اثربخشی این روش کم شده و این مورد به عنوان یکی معایب مطرح شود.

۳- عدم دسترسی به بعضی افراد

همانطور که گفتیم یکی از معایب این نوع بازاریابی،‌ این است که بطور سرزده و بدون اطلاع قبلی به سراغ افراد می‌رود و خیلی‌ها هستند که با این اتفاق آزرده خاطر و معذب می‌شوند. امروزه افراد بیشتری از تکنولوژی‌های روز برای نمایش تماس گیرنده‌های ناخواسته، به ویژه بازاریاب های تلفنی استفاده می‌کنند. در این حالت فرد می‌تواند تشخیص دهد که شما بازاریاب هستید و بدین ترتیب اصلا پاسخگوی شماره شما نخواهد بود.

۴- موانع قانونی

در بسیاری از کشور‌ها بازاریابی تلفنی توسط قوانین مختلف محدود می‌شود. هرروزه دولت‌ها اقدامات سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از جولان دادن بازاریابهای بی وجدان تلفنی در دستور کار خود قرار می‌دهد. این قوانین از آنجایی شکل می‌گیرند که اعتراضات مردم به مزاحمت بازاریاب‌ها بالا می‌گیرد. همانگونه که پیشتر گفته شد بسیاری از شرکت‌ها و بازاریاب‌ها در پی کلاهبرداری از افراد مسن هستند و بسیاری دیگر از این شرکت‌ها نیز با تماس‌های پیاپی و بی‌موقع موجب آزار مردم می‌شوند.

۵- عمر کوتاه

مردم اغلب کم حافظه‌ هستند و به نیازها و مسائل روزانه خود بیشتر از چیزهای دیگر اهمیت می‌دهند. مکالمه تلفنی نیز عمر تاثیر بسیار کمی دارد. شما ممکن است پس از پایان یک تماس تلفنی،‌ حتی تا دقایقی بعد آن را دیگر به یاد نیاورید. این باعث می‌شود تا تماس‌های مکرر در بازه‌های زمانی گوناگون لازم باشد که همین امر،‌ خود موجب افزایش هزینه و اتلاف وقت است.

۶- عدم رویت کالا

وقتی کسی به شما زنگ ‌می‌زند و سعی می‌کند کالایی را به شما بفروشد، ‌صرف نظر از اینکه آن کالا چه هست و آیا اصلا قیمت آن در حد و اندازه کیفیتش هست یا نه، ‌شما انتظار دارید که کالای مورد نظر را ببینید. اشکال بازاریابی تلفنی اینجاست که در این روش دیدن کالا پیش از خرید امکان پذیر نیست. همین مشکل باعث می‌شود تا بسیاری از افراد از خرید کالای مورد نظر چشم پوشی کنند و در نتیجه تاثیر تماس‌ها و میزان فروش، ‌به اندازه دلخواه نباشد.

۷- نیروی کار

اگر یک شرکت خارجی را برای انجام بازاریابی تلفنی استخدام کنید، با توجه به اینکه افرادی که تماس می‌گیرند کارمندان شما نیستند، کنترل کمتری در روند کار وجود دارد. در ضمن اگر اینکار به یک شرکت خارجی برون سپاری شود می‌تواند بسیار گران باشد. از طرفی آموزش کارکنان نیز ممکن است وقت گیر و گران باشد. اگر بازاریابی از راه دور بخشی از نقشی که برای آن استخدام شده‌اند نبوده است، ممکن است افراد مناسبی برای این وظیفه نباشند که این امر نیز می‌تواند باعث رنجش و بروز مشکل در نگهداری کارکنان شود.

آیا بازاریابی تلفنی برای شما مناسب است؟

بسیاری از مردم بازاریابی تلفنی را یک شغل راحت و آسان می‌دانند. شما روی یک صندلی راحت در یک اتاق گرم می‌نشینید، با افراد زیادی صحبت می‌کنید و درآمد کسب می‌کنید. با این حال در واقعیت این یک کار بسیار چالش برانگیز، رقابتی و پرتنش است. همه افراد برای بازاریابی تلفنی مناسب نیستند. اگر از فشار کاری زیاد، اهداف تعیین شده و ضرب الاجل‌ها متنفر هستید، بازاریابی تلفنی شغل ایده آل شما نیست. حتی اگر بسیاری از مهارت‌های مورد نیاز را می‌توان در دوره آموزش یاد گرفت و به مرور بهبود یافت، یک بازاریاب تلفنی خوب باید با مجموعه‌ای از ویژگی‌های ذاتی کار خود را شروع کند.

مهارت گوش دادن

تمام موضوع مکالمات بازاریابی بحث فروش نیست، بلکه بیشتر اوقات توانایی گوش دادن مهم است. از طریق گوش دادن به تردیدها، نگرانی‌ها، نیازها و سوالات شخص، می‌توانید حرف‌های خود را مطابق با ترجیحات وی تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر قرار باشد یک فرصت رانندگی آزمایشی با یک خودروی شاسی بلند را به کسی بفروشید و در کلام آن فرد متوجه می‌شوید که او عاشق ماهیگیری بوده و از رنگ آبی متنفر است، می‌توانید این تصویر را برای او بسازید که قرار است با یک وسیله نقلیه قابل اعتماد و نقره‌ای رنگ از خانه تا دریاچه ماهیگیری معروف در نزدیکی محل زندگی‌اش رانندگی کند.

صداقت

صداقت و راستگویی همیشه بهترین کار ممکن است. بهترین فروش را افراد صادق به دست می‌آورند. اگر حقیقت را خم کنید یا آن را پنهان کنید، احتمال لغو سفارش شما یا مشکلات بعدی با مشتریان و سایر بخش‌های شرکت شما بطور قابل توجهی بیشتر خواهد بود. این را به یاد داشته باشید که همیشه یک مشتری راضی باعث افزایش چند برابری فروش شما خواهد شد.

انعطاف پذیری

بازاریابی تلفنی پر از رفتارهای زشت و توهین آمیز و همچنین پر از جواب منفی است. ممکن است با ده‌ها و صدها نفر تماس بگیرید و همه آن‌ها حتی گاهی اوقات بطور بی‌ادبانه بگویند که به محصول یا خدمات شما علاقه‌ای ندارند. شما باید فردی باشید که سرسختانه و با اشتیاق ادامه می‌دهد. مهم نیست که چقدر اتفاقات بد به نظر می‌رسد شما باید با تمام توان ادامه دهید.

سازگاری

بازاریاب‌های تلفنی بزرگ بسیار سازگار هستند. در طول فقط یک روز، شما با طیف گسترده‌ای از افراد با سلایق، خلق و خوی، ترجیحات، سطح اقتصادی اجتماعی و علمی و درجات بالاتر از سن صحبت خواهید کرد. شما باید بتوانید روش خود را متناسب با شخصی که با او صحبت می کنید و آنچه را که به او ارائه می‌کنید، تطبیق دهید.

انگیزه

شما باید فردی باانگیزه باشید که بتوانید با اشتیاق خود کار کند. فروش یک بازی اعداد است یعنی هرچه با افراد بیشتری تماس بگیرید درآمد بیشتری ایجاد خواهید کرد. شما برای برقراری ارتباط با افراد بیشتر به انگیزه زیادی نیاز دارید و باید همچنان در هر تماس تلفنی تازه و مثبت به نظر برسید. باید باور داشته باشید که موفق خواهید شد. این همان چیزی است که شما را پس از تماس با پنجاه نفر و رسیدن به جایی، به جلو می‌راند.

صدا

بسیاری از افراد هستند که تمام اصول بازیابی را صرفا منحصر به منطق خوب یا تکنیک‌های فروش می‌دانند و تاثیر عوامل دیگر را در نظر نمی‌گیرند. عوامل فردی مانند ظاهر، ‌آراستگی و صدا در جذب افراد تاثیر بسزایی دارند. یک بازاریاب تلفنی خوب باید صدای عالی داشته باشد یا حداقل تلاش کند تا با لحنی زیبا و شیوا صحبت کند. همچنین یک بازاریاب باید لحنی متناسب با طرف صحبت خود اتخاذ کرده و از تن صدا و کلمات درستی استفاده کند.

سواد رایانه‌ای

امروزه که تقریبا بیشتر کارها با کامپیوتر و وسایل دیجیتالی انجام می‌شود طبیعی است که نیاز به دانش و سواد رایانه‌ای در هر شغل و گرایشی وجود داشته باشد. در این شغل در بیشتر موارد شما باید بدانید که چگونه از صفحات گسترده، نرم افزار ارتباط با مشتری یا CRM، اینترنت و سایر موارد مربوط به رایانه استفاده کنید. با کمک این ابزارها می‌توانید کار خود بسیار قدرتمندتر، منظم‌تر و اثربخش‌تر پیش ببرید.

یادگیری مشتاقانه

افراد مناسب برای بازاریابی تلفنی همیشه مشتاق و مایل به یادگیری هستند. بیشتر سرپرستان و مدیران فروش اینترنتی گزارش می‌دهند که افرادی که عملکرد بالاتری دارند در دوره‌های آموزشی بیشترین اشتیاق را برای یادگیری داشته‌اند. شما باید از آن دسته افرادی باشید که همیشه از همکاران، افراد آینده نگر، رئیس و غیره به دنبال چیزهای جدید برای یادگیری هستند.

سازمان یافتگی

مدیریت مناطق زمانی، هماهنگی روزانه و مطابقت با پروتکل‌های CRM به این معنی است که بازاریاب حرفه‌ای امروز باید بسیار منظم باشد. اگر وظیفه شما این است که برای یک تیم شلوغ متشکل از فروشندگان در مناطق مختلف کشور یا حتی جهان قرار ملاقات بگذارید، باید نه تنها زمان خودتان، بلکه زمان آن‌ها را نیز سازماندهی کنید. اگر می‌خواهید دوباره با مشتری خود صحبت کنید، باید یادداشت برداری کنید و اطمینان حاصل کنید که وقتی مکالمه بعدی انجام می‌شود تمام اطلاعات گفتگوهای قبلی به راحتی در دسترس هستند. نظم و سازمان یافتگی اصل اساسی بازاریابی تلفنی است.

اگر اولویت اصلی شما دریافت یک حقوق منظم باشد، ممکن است بازاریابی تلفنی برای شما مناسب نباشد. در بیشتر موارد، درآمد یک بازاریاب تلفنی با عملکرد خوب وی ارتباط دارد. گاهی اوقات این شغل فقط وابسته به فروش است، یعنی به عنوان مثال کارمندان در صورت عدم فروش درآمدی کسب نمی‌کنند.

بازاریابی تلفنی برای رشد کسب و کار شما

اجرای بازاریابی تلفنی به مجموعه‌ای کامل از نرم افزارهای مورد نیاز بازاریابی، تیم قوی، راهبرد منسجم و لیستی از مشتریان احتمالی کسب و کار شما نیاز دارد. تمام این ابزارها ممکن است به تنهایی مفید باشند، اما بکارگیری همه آن‌ها بصورت همگام و موازی به شما کمک می‌کند تا با بازاریابی تلفنی به توسعه کسب و کار خود کمک کنید. آیا با بازاریابی تلفنی آشنایی داشتید؟ آیا تابحال یک بازاریاب تلفنی با شما ارتباط برقرار کرده است؟ دیدگاه و تجربه شما در این مورد چیست؟ امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. همیشه شنوا و پذیرای نظرات شما هستیم. نظرات خود را در پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :