گیمیفیکیشن چیست و چه جایگاهی در دنیای کسب و کار دارد؟

گیمیفیکیشن چیست و چه جایگاهی در دنیای کسب و کار دارد؟
















۲ رای

گیمیفیکیشن راز موفقیت بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی، افزایش بازدید و یا افزایش معیارهایی مثل time on site بسیاری از سایت‌ها است. لایک گرفتن و لایک کردن در اینستاگرام، مدال گرفتن در خیلی از سایت‌ها، رتبه‌بندی کاربران و … همه مثال‌هایی از بازی‌گونگی یا گیمیفیکیشن است. همین مدال‌ها و لایک‌ها باعث شده‌اند شما در اینستاگرام و سایت‌های دیگر به صورت ناخوداگاه فعالیت بیشتری داشته باشید یا بیشتر به این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها سربزنید. گیمیفیکیشن فقط برای سایت‌های بزرگ نیست، شما هم می‌توانید در سایتتان از این ابزار حرفه‌ای مارکتینگ استفاده کنید.

گیمیفیکیشن

به عبارت دیگر همه ما زمان‌هایی را مشغول انجام بازی هستیم و به نوعی، ماهیت بازی‌ها را دوست داریم. به طوری که شاید برای مدت طولانی، درگیر و مجذوب آن‌ها می‌شویم تا جایی که حتی متوجه گذر زمان نمی‌شویم. آن‌ها اعتیاد آور هستند که این را باید به حساب قدرت آن‌ها گذاشت. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم مفهوم گیمیفیکیشن برای شما توضیح دهیم و به شما کمک کنیم تا از قدرت آن در افزایش تعامل و استفاده از محصولاتتان بهره ببرید.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن به‌کاربردن عناصر طراحی و اصول بازی در زمینه‌های غیر بازی است. Gamification معمولاً از عناصر طراحی بازی برای بهبود تعامل کاربر، بهره‌وری سازمانی، یادگیری، بازاریابی، استخدام و ارزیابی کارکنان، سهولت استفاده، سودمندی سیستم‌ها، تمرینات فیزیکی و… استفاده می‌کند. به زبان ساده‌تر گیمیفیکیشن یعنی فعالیتی جدی را شبیه به بازی کنیم و از المان‌های بازی مثل برد و باخت و جایزه برای تشویق افراد به انجام آن کار جدی استفاده کنیم.

البته در زبان فارسی برای گیمیفیکیشن ترجمه های مختلفی مانند: بازی وار‌سازی، بازی‌گونگی، بازی‌سازی، بازی‌پردازی، بازی‌آفرینی و … صورت گرفته است. بیشتر ما دوست نداریم ساعت‌ها به انجام کارهای خسته‌کننده بپردازیم، اما در مورد بازی چطور؟ بله جواب کاملاً مشخص است ما از اینکه ساعت‌ها مشغول بازی و تفریح باشیم، نه‌تنها خسته نمی‌شویم بلکه لذت هم می‌بریم.

به آخرین باری که سوپر ماریو را بازی کردید فکر کنید، حتی اگر بارها بازی را می‌باختید، بازهم از ابتدا شروع می‌کردید و در آخر از پس بازی برآمدید، بهترین تلاش خود را می‌کردید و تمرکز خود را حفظ می‌کردید. حتی از این بالاتر، اگر برنده می‌شدید، احساس شعف و خوشحالی می‌کردید.

این همان کاری است که بازی‌ها با ما می‌کنند. آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و باعث می‌شوند احساس کنیم به چیزی دست یافته‌ایم. البته گیمیفیکیشن را به‌عنوان یک بازی در نظر نگیرید. در واقع گیمیفیکیشن چیزی غیر از یک بازی است. در حقیقت Gamification مفهومی است که شامل انتخاب بهترین قسمت از بازی‌ها و استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های معمول ما است.

همان‌طور که یوکای چو می گوید:

گیمیفیکیشن همان طراحی متمرکز بر انسان (در مقابل طراحی متمرکز بر عملکرد) است.

اصول اصلی گیمیفیکیشن

۵ اصل مهم گیمیفیکیشن
  1. وظیفه یا تسک قابل‌دستیابی: مسابقه، چرخش چرخ، پازل یا هر فعالیتی که برای کاربر تعریف می‌کنید، نباید خیلی پیچیده باشد تا جایی که هیچ‌کسی نتواند آن را حل کند.
  2. هدف مشخص: قوانین و مقررات باید برای همه ساده و قابل‌ درک باشد. اگر چالش پیچیده باشد و زمان زیادی طول بکشد، افراد بدون آنکه آن را تکمیل کنند دست از کار می‌کشند.
  3. طراحی جذاب: از هر عنصر گیمیفیکیشن که استفاده می‌کنید، باید طراحی متمایزی داشته باشد و با راه‌حل‌های مشابه رقبا متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، هنگام طراحی یک مسابقه در سایتتان، از سؤالات همراه با تصاویر یا گیف استفاده کنید: افراد وقتی در برخورد با عناصر پویا، متون کوتاه را بهتر درک می‌کنند.
  4. روند سرگرم‌کننده: هیچ‌کس بازی‌های کسل‌کننده را دوست ندارد. البته، کاربر به امید رفتن به پایان بازی همچنان انگیزه دارد اما بازی نیز باید سرگرم‌کننده باشد.
  5. پاداش: جایزه را دقیقاً لو ندهید، این کار هیجان را از بین می‌برد. بااین‌حال، کاربر باید بداند که در پایان چیزی برایش کنار گذاشته‌اند.

چه چیزی باعث موفقیت گیمیفیکیشن می‌شود؟

یک گیمیفیکیشن خوب با عناصر بازی شروع نمی‌شود. بلکه با محرک‌های اصلی ما شروع می‌شود.

این‌ها سخنان Yu-kai Chou در سخنرانی تد ایکس تاک با عنوان گیمیفیکیشن برای بهبود دنیای ما است. بدین ترتیب او یک چارچوب طراحی را ارائه داد که دانستن آن به‌منظور ارائه تعریفی گسترده از گیمیفیکیشن، می‌تواند مفید باشد.  این چارچوب دارای هشت قسمت است. همه آن‌ها به‌هم‌پیوسته‌اند و مجموع آن‌ها درواقع همه کارهایی است که شما به‌عنوان یک انسان انجام می‌دهید.

باید بدانیم چرا بازی‌ها رفتار انسان را هدایت می‌کنند؟ هدف اصلی بازی‌ها این است که رضایت کاربران خود را جلب کنند. البته که غالباً در بازی‌ها اهدافی تعریف‌ شده است مانند برنده شدن در یک مسابقه یا به همان اندازه که می‌توانیم در مثال قبلی در بازی ماریو امتیاز بگیریم. با این‌ حال، این‌ها همه بهانه‌هایی است که به‌ راحتی بازیکنان را سرگرم کنند. بازی‌ها اغلب موفق می‌شوند زیرا دقیقا از محرک هایی استفاده می‌کنند که برای ما جذاب هستند.

محرک‌های اصلی

  1. حماسی خواندن: مردم را بزرگ‌تر از آنچه هستند، خطاب کنید.
  2. پیشرفت و دستاورد: چیزی را به کاربران خود بدهید. به‌ عنوان‌ مثال یک پاداش در نظر بگیرید. البته اعداد اعتیادآورتر هستند. به‌جای اینکه فقط به آن‌ها بگویید که برنده شده‌اند، به آن‌ها بگویید که ۵۰۰ امتیاز کسب کرده‌اند.
  3. توانمندسازی خلاقیت و بازخورد: فوراً در مورد کاری که انجام می‌دهید فیدبک بگیرید. گیمیفیکیشن در مورد آموزش است، نه‌فقط سرگرمی. شما باید از کاربران سوالاتی بپرسید، تا آن‌ها سریع پاسخ بدهند و منابع اضافی دریافت کنند.
  4. مالکیت و تصرف: کاربران شما مالک کاری هستند که انجام می‌دهند و می‌خواهند در آن بهتر شوند.
  5. تأثیر اجتماعی و اثرگذاری: بیشتر بازی‌ها به افراد امکان می‌دهند که معاشرت کرده و با سایر بازیکنان تعامل داشته باشند. با رشد شبکه، اعتیاد ایجاد می‌شود. هرچه تعداد افراد بیشتری از این محصول استفاده کنند اثرگذاری بیشتری هم خواهد داشت. این یک تعریف ناب از اثر شبکه است افراد همیشه مشتاق رقابت هستند.
  6. کمیابی: با کمک بازاریابی احساس کمیابی و ترس از دست دادن را ایجاد کنید.
  7. غیر قابل‌ پیش‌بینی و کنجکاوی: از کاربران بخواهید برای کشف موارد جدید در بازی بیشتر غرق شوند. اما ذهن آن‌ها را قبل از آن‌ که در بازی عمیق شوند کنجکاو کنید و موارد غیر قابل پیش‌بینی را در بازی بگنجانید.
  8. از دست دادن و کناره‌گیری: سعی کنید از بروز اتفاق بد جلوگیری کنید. به این صورت که این امکان باشد که بازیکنان برای رسیدن به پایان بازی همچنان انگیزه داشته باشند و مطمئن شوید که پیشرفت آن‌ها در همه مراحل، ذخیره می‌گردد.

مزایای گیمیفیکیشن

مزیت اصلی گیمیفیکیشن افزایش تعامل کاربر است. او در قالب یک بازی و سرگرمی، یک کار جدی را انجام می‌دهد. هنگامی‌که فرد در حال تفریح است، احتمال بیشتری دارد که اطلاعات را حفظ کند. گیمیفیکیشن همچنین باعث می‌شود که کاربر به‌جای صرفاً حرف زدن درباره وظایف، به آن‌ها عمل کند. یعنی به‌جای روخوانی ساده یک فعالیت یا موضوع، در فرایند یادگیری شرکت کند.

بازخورد در لحظه ارائه می‌شود تا کاربر در صورت عملکرد خوب یا بد آگاه شود. رقابت یکی دیگر از مزایای گیمیفیکیشن است. بسیاری از ما تلاش می‌کنیم بهترین باشیم. با گیمیفیکیشن، انگیزه این را دارید که از رقبا بهتر عمل کنید. این باعث می‌شود که برای رسیدن به نتایج مطلوب تلاش بیشتری کنید.

انگیزه‌ی دیگر پاداش و جوایز است. سیستم‌عامل‌های گیمیفیکیشن برای یک کار خوب انجام‌شده به شما جایزه می‌دهند. بسیاری از مردم از احساس برنده شدن لذت می‌برند حتی اگر چیزی به‌ظاهر کوچک مانند یک فنجان قهوه رایگان باشد.

مزایای Gamification برای استراتژی بازاریابی

امروزه گیمیفیکیشن به‌شدت در اطراف ما تبلیغ می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که این تنها یکی از راه‌حل‌های بازاریابی است که ممکن است در کنار برنامه بازاریابی جدید خود استفاده کنید. البته به کار بردن گیمیفیکیشن به تنهایی پیروزی چندانی برای شما به ارمغان نخواهد آورد و بهتر است در کنار راه‌حل‌های دیگر (مانند پوش نوتیفیکیشن وب، ردیابی وب، بومی‌سازی محتوا و …) پیاده‌سازی شود، در این صورت، ممکن است سود قابل‌توجهی برایتان ایجاد کند. گیمیفیکیشن دقیقاً چطور این کار را در استراتژی بازاریابی انجام می دهد؟

  • گیمیفیکیشن مواردی مانند: متوسط زمان سشن سایت، میانگین زمان صرف شده برای مطالعه ایمیل، نرخ کلیک ایمیل، تعامل مخاطبان و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می دهد.
  • باعث می‌شود کاربر تجربه کاربری لذت بخشی داشته باشد و احساس رضایت بیشتری را تجربه کند. بازدیدکننده‌ای که از مرور وب‌سایت شما لذت می‌برد به‌ احتمال‌ زیاد آن را به دوستان خود توصیه می‌کند. کاربری که با خواندن ایمیل قبلی شما سرگرم شده است، به‌ احتمال‌ زیاد ایمیل بعدی را هم باز می‌کند.
  • در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی، بازی‌وارسازی برای ایمیل، به راه‌حل‌ها و الگوریتم‌های پیچیده نیاز ندارد. یک مسابقه ساده یا یک چالش برای یافتن لینک پنهان را می‌توان در قالب یک ایمیل پیاده‌سازی کرد. همچنین ایجاد پست در شبکه‌های اجتماعی با جدول کلمات متقاطع حتی به تلاش کمتری از سوی مخاطبانتان نیاز دارد.
  • به جمع‌آوری اطلاعات مشتری کمک می‌کند. Gamification از گزینه‌های مختلفی برای ترغیب افراد به ارائه اطلاعات شخصی (مخاطبین، تنظیمات برگزیده محصول) در ازای دریافت پاداش (امتیاز، جوایز، دستاوردها، تخفیف و …) استفاده می‌کند. به این صورت که افراد وقتی در ازای انجام کاری، چیزی هدیه بگیرند البته اگر بلافاصله هدیه را دریافت کنند، بیشتر احتمال دارد که داده‌هایشان را داوطلبانه به اشتراک بگذارند.
  • خودش برای ایمیل محتوا تولید می‌کند. این امر به‌ویژه برای برندهایی که بخش وبلاگ نداشته ندارند و خبرنامه ارسال نمی‌کنند، محصولات یا خدماتشان بندرت به‌روز می‌شوند، اغلب فروش انجام نمی‌دهند و به دلیل کمبود داده‌های مشتری، نمی‌توانند محتوای شخصی‌سازی‌شده ارسال کند.

مزایای گیمیفیکیشن برای شرکت یا سازمان شما

  • بهره‌وری را بهبود می‌بخشد: پرواضح است که هرچه انگیزه بیشتری داشته باشیم، در محیط کارمان بهره‌وری بیشتری خواهیم داشت. استفاده از پویایی بازی برای افزایش مهارت کارکنان، منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود، درنتیجه شاهد به وجود آمدن یک محیط آرام همراه با تشریک‌مساعی خواهیم بود.
  • انگیزه را افزایش می‌دهد: گیمیفیکیشن از یک سیستم مبتنی بر هدف، دستاوردها و پاداش استفاده می‌کند که انگیزه کارمندان را افزایش می‌دهد و بنابراین بهره‌وری کل سازمان را بهبود می‌بخشد. با به‌کارگیری محصولات مبتنی بر گیمیفیکیشن، میزان رضایت و عملکرد کارکنان افزایش می‌یابد.
  • خلاقیت را تحریک می‌کند: کمپانی‌های بسیار شناخته‌شده‌ای مانند گوگل بخش عمده‌ای از روز کاری کارمندان خود را با تشویق خلاقیت از طریق فعالیت‌های بازی‌گونه پر می‌کنند. خلاقیت و تعهد کارکنان با مشارکت آن‌ها در این نوع برنامه‌ها به‌شدت بهبود می‌یابد.
  • فرایندهای ارتباطی را تقویت می‌کند: بخش‌های منابع انسانی، معمولاً مسئول اجرای تکنیک‌های بازی‌گونه برای آموزش کارکنان، هستند به‌این‌ترتیب از طریق بازخوردی که از کارمندان دریافت می‌کنند، متوجه نتایج و بازدهی این تکنیک می‌شوند.
  • اینگیجمنت یا تعامل کارکنان را افزایش می‌دهد: تکنیک‌های بازی‌وارسازی، کارمندان را به مشارکت بیشتر تشویق می‌کنند. با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکشن برای آموزش، کارکنان تعهد بیشتری نسبت به سازمان پیدا می‌کنند و حس تعلق آن‌ها به مجموعه افزایش می‌یابد.
  • مهارت‌های خاص را توسعه می‌دهد: به لطف گیمیفیکیشن، شرکت‌ها می‌توانند بر روی بهبود یا توسعه مهارت‌های خاص در تیم‌های خود متمرکز شوند. به‌ عنوان‌ مثال بر بهبود مهارت‌های اساسی مانند: رهبری، مدیریت استرس، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های مذاکره، تمرکز می‌کنند.
  • تصویر شرکت را انتقال می‌دهد: امکاناتی که توسط گیمیفیکیشن ارائه می‌شود، بسیار گسترده است. آن‌ها تصویر شرکت را به کارکنان داخلی و همچنین افراد احتمالی که قرار است به شرکت بپیوندند، انتقال می‌دهند. همچنین با گیمیفیکیشن، می‌توان فرایند انتقال و توضیح ویژگی‌های بخش اقتصادی شرکت، مشکلات و پتانسیل‌های آن را راحت‌تر طی کرد.

گیمیفیکیشن در کسب‌وکارهای آنلاین

گیمیفیکیشن در هر کسب و کاری کاربرد دارد اما در کسب و کار آنلاین و دیجیتال مارکتینگ کاربرد گیمیفیکیشن به اوج خودش می‌رسد. شما در هر قدم از طراحی تجربه کاربر یا چیدن پلن تبلیغاتی خود می‌توانید از روش‌های گیمیفیکیشن استفاده کنید تا اهداف خود مثل افزایش فروش، تعامل با کاربر، ROI یا بازگشت سرمایه و … را افزایش دهید.

گیمیفیکیشن‌های پرکاربرد

گیمیفیکیشن استفاده از احساسات مردم برای رقابت، برنده شدن و موفقیت است که به شما در رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان کمک می‌کند. تکنیک‌های گیمیفیکیشن‌ خلاقانه‌ی زیادی در جهان وجود دارند، در زیر چند نمونه از معروف‌ترین بازی‌ها و اهداف آن‌ها را فهرست کرده‌ایم. شاید همین بازی‌ها در سایت شما هم کاربرد داشته باشد:

  1. ارائه پاداش (تخفیف، پکیج، کارت هدیه، حمل‌ونقل رایگان و …) به مشتریانی که کار خاصی را انجام می‌دهند. مثلا خیلی سایت‌ها در قبال گرفتن ایمیل شما به شما یک کوپن تخفیف می‌دهند این باعث می‌شود هم ایمیل شما را داشته باشند و هم احتمال خرید شما بالا برود. این روش برای افزایش لیست ایمیل مارکتینگ کاربرد دارد.
  2. نوار پیشرفت یک راه عالی برای گیمیفیکیشن است. معمولا در فرم‌ها از یک نوار پیشرفت استفاده می‌شود که باعث می‌شود ذهن کاربر به صورت ناخوداگاه برای تکمیل کردن نوار، فرم را کامل کنند.
  3. ارائه مدال به کاربران برای کارهایی مثل خرید بیشتر، گذاشتن دیدگاه بیشتر و … و فهرست بندی کاربران (مثل خیلی از فروم‌ها) باعت می‌شود کاربر در رقابت با دیگران بیشتر به سایت سر بزند و فعالیت داشته باشد.
  4. لایک کردن به عنوان معروف‌ترین روش گیمیفیکیشن در خیلی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد.
  5. پاداش‌های مجازی هم مثل امتیاز به شکل عجیبی کاربران را به فعالیت بیشتر علاقه‌مند می‌کند.

یک مثال واضح از گیمیفیکیشن که اغلب کاربران اینستاگرام را درگیر کرد “چالش ۱۰ سالگی” بود. این چالش توسط فیسبوک برای جمع‌آوری تصاویر ۱۰ سال قبل افراد جهت بهبود الگوریتم شناسایی تصاویر شروع شد و مشاهده کردید که چه بازخوردی را دریافت کردند.
در ایران هم می‌توان به استفاده از گیمیفیکیشن در سایت ژاکت اشاره کرد. جشنواره‌هایی که در این سایت برگزار می‌شود کاملاً بر اساس گیمیفیکیشن طراحی‌ شده‌اند. کاربر در ازای دادن ایمیل خود می‌تواند هدایای گوناگونی را دریافت کند مثلاً استفاده از گردونه شانس، یکی از بهترین نمونه‌های آن بود.

چگونه یک گیمیفیکیشن را ایجاد کنیم؟

  1. شناسایی هدف: قبل از اینکه بازی خود را طراحی کنید، باید هدف را مشخص کنید. شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه‌کاری را انجام دهید. مثلاً می‌خواهید حضور خود را در رسانه‌های اجتماعی افزایش دهید یا مراحل ثبت‌نام و خرید را آسان کنید و یا تعداد بازدیدکننده را افزایش دهید و… . باید دقیقاً مشخص کنید، می‌خواهید چه‌کاری را انجام دهید. هر هدف، بازی‌های خاص خودش را دارد.
  2. انتخاب یا طراحی بازی: گام بعدی برای ساخت یک gamification تعاملی در وب‌سایت، انتخاب یا ساخت بازی است. این بازی باید کاملاً با هدف شما هماهنگ باشد و مخاطبان شما را برای تکمیل آن ترغیب کند. دیدن بازی‌هایی که سایت‌های دیگر ایجاد کرده‌اند می‌تواند به شما ایده بدهد.
  3. ارائه پاداش: بازی بدون پاداش نمی‌شود. پاداش است که کاربر را تشویق می‌کند بازی را انجام دهد. پس باید در استراتژی گیمیفیکیشن خود به کاربر در صورت انجام کاری که شما می‌خواهید انجام دهد جایزه بدهید.

همانطور که گفتیم، بهترین راه برای ساخت یک بازی خوب، دیدن گیمیفیکیشن‌های سایت‌های دیگر و الگو گرفتن از آن‌ها است. اگر از سیستم‌هایی مثل وردپرس استفاده می‌کنید پلاگین‌ها و ابزارهای زیادی برای بازی‌سازی در اختیار شما است، که می‌توانید از سایت ژاکت تهیه کنید.

خطرات گیمیفیکیشن

مثل هر استراتژی رشد، گیمیفیکیشن مجموعه‌ای از چالش‌ها و خطرات خاص خود را دارد. بنابراین، صرفاً به این دلیل که مد و ترند است، از بازی‌‌وارسازی استفاده نکنید. گیمیفیکیشن فقط یک اهرم است که می‌توانید برای جلب مشارکت کاربران از آن استفاده کنید، اما باید از مشکلات آن آگاه باشید. چون هم می‌تواند موفق باشد هم می‌تواند شکست بخورد. و اگر ضعیف انجام شود، می‌تواند یک فاجعه کامل باشد.

برای کار با گیمیفیکیشن، به سه عنصر مهم نیاز دارید:

۳ عنصر مهم برای کار با گیمیفیکیشن
  1. زمینه: عنصر گیمیفیکیشن باید مربوط به صنعت شما یا حتی یک موضوع کاملاً خاص باشد.
  2. ارزش: کاربران باید احساس کنند از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند ارزش کسب می‌کنند خواه این وضعیت، پاداش یا دانش باشد.
  3. موفقیت: اگر استراتژی گیمیفیکیشن را بیش‌ از حد پیچیده کنید، هیچ‌کس نمی‌تواند در آن موفق شود. با این کار به‌جای ایجاد تعامل، ناامیدی ایجاد خواهید کرد. باید کاری کنید که اهداف و مقاصد قابل‌دستیابی باشند.

۷ مثال از گیمیفیکیشن در کسب‌وکار

کسب‌وکارهای مختلفی از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند. قرار نیست در مورد همه آن‌ها مثال بیاوریم اما از برخی از موارد مختلف از آموزش تا خرده‌فروشی را برای شما مثال می‌زنیم.

آموزش

دانش‌آموزان‌ همیشه سرزنش می‌شوند بابت این‌که به‌طور فعال با دوره‌ها و دروس درگیر نیستند و تمایلی به پیگیری دروس ندارند. اما حقیقت این است که، آن‌ها خسته شده‌اند. همین دانش‌آموزان برای سرگرمی خود هر کاری از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند. وقتی مردم سرگرم می‌شوند، به‌سختی متوجه می‌شوند که در حال یادگیری هستند. این نکته می‌تواند به‌ویژه برای صاحبان مشاغل کوچک که دوره‌های آنلاین برگزار می‌کنند، مفید واقع شود. اگر شما هم جزو زبان‌آموزان باشید، بعید است با اپلیکیشن Duolingo کار نکرده باشید. این اپلیکیشن با گیمیفیکیشن یادگیری زبان‌های خارجی را سرگرم‌کننده و جذاب می‌کند.

دولینگو برای اجرای گیمیفیکیشن، یک استراتژی چهار مرحله‌ای ایجاد کرده است

  • مرحله اول: در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند اهداف مشخص و مختصری را برای خود تعیین کنند که هر روز بتوانند به آن برسند. تلاش برای یادگیری کامل یک‌ زبان هدفی بزرگ است که دستیابی به آن زمان زیادی می‌برد. دولینگو با شکستن این هدف به اهداف یا وظایف کوچک‌تر (میکروتسک) که روزانه قابل‌ دستیابی و انجام باشند، کاربران را تشویق می‌کند که مرتب به فرایند یادگیری بازگردند و به آن پایبند بمانند.
  • مرحله دوم: پیشرفت کاربران را متوقف نمی‌کند و آن را به سمت هدفی بزرگ‌تر هدایت می‌کند.
  • مرحله سوم: برای برگرداندن کاربران به اپلیکیشن، از محرک‌های خارجی استفاده می‌کند. مثلاً با ایمیل‌ها و نوتیفیکیشن ها به کاربران یادآوری می کند.
  • مرحله چهارم: به خاطر بازگشت و استفاده مداوم به کاربر پاداش می‌دهد.

بازاریابی

بازاریابی به‌ویژه بازاریابی B2B زمینه دیگری است که می‌تواند از گیمیفیکیشن بهره‌مند شود. قبل از کلیک کردن بر روی انتشار مقاله وبلاگ خود، یک مسابقه به پایین پست اضافه کنید و از کاربران بخواهید تا به سؤالات مربوطه پاسخ دهند سپس در ازای آن چیزی به آن‌ها هدیه دهید. به‌ عنوان‌ مثال، از بین افرادی که در این آزمون نمره کامل می‌گیرند، می‌توانید با قرعه‌کشی به افراد برنده جایزه دهید.

موفقیت مشتری

شرکت‌های SaaS همیشه به‌دقت معیارهایی را زیر نظر دارند. به‌ عنوان‌ مثال نرخ ریزش مشتری، NPS یا همان شاخص خالص ترویج کنندگان، نرخ تبدیل مشتری و معیارهای دیگر. به این صورت، این شرکت‌ها مدام به دنبال راه‌هایی برای بهبود این معیارها هستند. اما چگونه؟ با درک نیازها و مشاغل مشتریانشان و این‌که آن‌ها چه نسخه بهتری از خود را تصور می‌کنند؟ برای فهمیدن این موضوع، شرکت‌ها اغلب نظرسنجی یا مصاحبه انجام می‌دهند، اما معمولاً از میزان پاسخ‌دهی بد یا مشارکت پایین مشتریان شکایت می‌کنند.
بازی وار‌سازی، راهی مناسب برای دریافت بازخورد است. بر اساس مطالعات Engage Research و GMI آن‌ها دریافتند که نظرسنجی‌های گیمیفیکیشن بازخورد کمی و کیفی بالاتری ایجاد می‌کند.

ما دو یا حتی سه برابر فیدبک بیشتر با طرح سؤالات درگیر کننده دریافت کردیم، و شرکت‌کنندگان به‌طور مداوم زمان بیشتری را برای ارائه پاسخ‌های خود صرف می‌کردند … ما متوجه شدیم که چگونه قوانینی را که در مورد بازی می‌دانیم، می‌تواند برای تبدیل سؤالات به پازل استفاده شود. سوالاتی مانند “خود را توصیف کن”، با متوسط ۲٫۴ کلمه توصیفی توانست نرخ پاسخ ۸۵ درصدی را به دست آورد. اما وقتی این سؤالات تغییر کرد تا کمی چالشی شود، به این صورت “خود را دقیقاً در هفت کلمه توصیف کنید”، کلمه توصیفی به۴٫۵  رسید و نرخ پاسخ به ۹۸ درصد افزایش یافت.

این تحقیق شامل مکانیک بازی، مانند پاداش و بازخورد بودند. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد تقریباً همه به مکانیک بازی پاسخ می‌دهند و این تکنیک‌ها نتیجه می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی

فرض کنید شما صاحب یک اپلیکیشن بهره‌وری هستید. شما می‌توانید یک سیستم گیمیفیکیشن ایجاد کنید که در آن افراد آخرین دستاوردهای خود را در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از مسابقه شما به‌صورت هشتگ منتشر کنند و با به اشتراک گذاشتن آن امتیاز کسب کنند.

مراقبت‌های بهداشتی

داشتن برنامه آسان است، اما پایبندی به آن چیز دیگری است. تناسب‌اندام و برنامه‌های مربوط به‌ سلامتی در کمتر از دو ماه از بین می‌روند. اما خبر خوب اینکه، گیمیفیکیشن می‌تواند به شما کمک کند. افراد در صورت رقابت با دیگران آن‌هم وقتی پای زمان، کسب مدال پیروزی یا جلو افتادن از دوستانشان در میان باشد، به‌احتمال‌زیاد سریع‌تر به اهداف خود می‌رسند به‌ عنوان‌ مثال تناسب‌اندام یا تغذیه. Fitbit یک مثال عالی در این مورد است. آمار به‌صورت در لحظه بر روی پلتفرم بارگذاری می‌شود و کاربران در تلاش برای کاهش وزن و تناسب‌اندام با افراد داخل شبکه رقابت می‌کنند.

محل کار

برنامه‌های اینگیجمنت کارمندان، از گیمیفیکیشن برای درگیر نگه‌داشتن کارمندان بهره برده‌اند. اخیراً TalentLMS نشان داد که ۸۷٪ از کارمندان موافق هستند که گیمیفیکیشن باعث بهره‌وری بیشتر آن‌ها در محل کار می‌شود. در هر صورت، می‌توانید با ارائه پاداش‌های ملموس و کوچک برای رسیدن به نقاط عطف، مشارکت کارمندان را تشویق کنید. کارت‌های هدیه هرچند کوچک به آن‌ها انگیزه قوی برای ادامه مشارکت فراهم کند. گیمیفیکیشن همچنین با وارد کردن کارمندان به یک رقابت دارای جوایز یا پاداش، در روندهای جدید جذب نیرو نقش مهمی ایفا می‌کند.

خرده‌فروشی

استارباکس با اپلیکیشن Starbucks Reward نمونه‌ای عالی از گیمیفیکیشن در دنیای خرده‌فروشی است. با هر خرید، مشتریان ستاره به دست می‌آورند. آن ستاره‌ها در واقع فنجان‌هایی هستند که به‌صورت گرافیکی طراحی می‌شوند. هرچه مشتری به هدف که همان عضویت طلایی است، نزدیک‌تر شود سریع‌تر هزینه می‌کند.

پس از عضویت در سطح بعدی، طیف وسیعی از مزایا به‌ عنوان‌ مثال یک فنجان قهوه اضافی، یک هدیه تولد یا پیشنهادهایی که به‌طور خاص برای مشتری طراحی‌ شده است به او ارائه می‌شود و یک برنامه پاداش جالب، متنوع و شخصی ایجاد می‌کند. این روشی خارق العاده‌ای است که استارباکس برای افزایش وفاداری مشتریانش و افزایش متوسط هزینه‌های آن‌ها به‌ کار می گیرد.

آینده گیمیفیکیشن

کسانی که گیمیفیکیشن را تجربه‌ای تنها و منزوی توصیف می‌کنند، همان کسانی هستند که فکر می‌کنند بازی وار‌سازی یک رویکرد همه‌جانبه برای آینده است. اما آینده گیمیفیکیشن اجتماعی و شخصی است. ازهم‌گسیختگی ریشه بسیاری از مشکلات امروز است. گیمیفیکیشن با گرد هم آوردن افراد، توانمندسازی آن‌ها با هدف و درگیر کردن محرک‌هایی که متناسب با آنان شخصی سازی شده است، این مشکلات را حل خواهد کرد. در آینده، گیمیفیکیشن قدرت عبور از هر مانعی، حل هر مشکلی و درگیر کردن دنیا را خواهد داشت.

گیمیفیکیشن را در بخش های مختلف کارتان اجرا کنید

Gamification به این معنی نیست که به‌سادگی امتیاز، پاداش و جدول امتیازات را به محصولات خود اضافه کنید، گیمیفیکیشن در اصل یک استراتژی است. پس لازم است با اهداف SMART، برنامه‌ریزی و تعریف شود. شما می‌توانید با راه‌حل‌هایی خلاقانه کاری کنید که کاربران شما هر روز به سایتتان سر بزنند، بیشتر در سایت شما فعالیت کنند یا حتی خرید بیشتری انجام بدهند. کافیست از ایده‌ی گیمیفیکیشن در سایتتان استفاده کنید. گیمیفیکیشن بخشی قدرتمند از یک کمپین تبلیغاتی خوب است. گیمیفیکیشن در حال افزایش است و به شما کمک می‌کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به دام بیندازید. اگر در بازاریابی یا استراتژی محصول خود از عناصر مکانیک بازی استفاده نکرده‌اید، زمانش رسیده است که آستین‌هایتان را بالا بزنید.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :