چگونه یک پادکست تبلیغاتی خوب بسازیم؟

چگونه یک پادکست تبلیغاتی خوب بسازیم؟
















۰ رای

اگر اصول درست و اساسی را در ساخت پادکست‌های تبلیغاتی بدانیم، در دنیای امروز دیجیتال مارکتینگ حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. با توجه به افزایش علاقه‌مندان پادکست در سراسر جهان، بسیار ضرروی به‌نظر می‌رسد که از پتانسیل آن برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود برای بهبود کسب‌وکارهای مورد نظرمان به درستی بهره ببریم.

پادکست تبلیغاتی

به چه دلیل نیاز است که ما پادکست تبلیغاتی بسازیم؟ ساخت پادکست تبلیغاتی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟ در دنیای کسب و کار امروز که رقابت برای بدست آوردن مشتری به اوج خودش رسیده است، انواع گوناگون روش‌های بازاریابی به کار گرفته می‌شوند. از بازاریابی تجربی گرفته تا بازاریابی حسی و …. که برای بهبود هر چه بیشتر کسب و کارها توسط مدیران بازاریابی و صاحبان تجارت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بازاریابی حسی حواس پنج‌گانه مشتری‌های هدف به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرند. یکی از این حواس پنج‌گانه، حس شنوایی است که اگر برای درگیر کردن آن برنامه‌ی دقیقی داشته باشیم، می‌توانیم از آن بهترین بهره را ببریم. تولید پادکست تبلیغاتی یکی از بهترین شیوه‌ها برای جلب نظر مشتری از طریق حس شنوایی است. در این مقاله قصد داریم شما را با زوایای مختلف پادکست تبلیغاتی (Advertising podcast) آشنا کرده و نکات مهمی که در این زمینه باید مورد توجه شما قرار بگیرند را به طور کامل و جامع توضیح دهیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پادکست چیست و به چه علت جذاب است؟

پادکست در واقع سلسله فایل‌های صوتی پی‌در‌پی پیرامون موضوعات مشخص و پیوسته است که مخاطبان می‌توانند به‌صورت اشتراکی یا رایگان آن‌ها را گوش کنند. البته گاهی تعریف‌های اشتباهی هم درباره پادکست ارائه می‌شود، مانند اینکه برخی به اشتباه هرگونه فایل صوتی را پادکست محسوب می‌کنند. شما از طریق تولید پادکست می‌توانید درآمد کسب کنید، در واقع کسب درآمد از پادکست امروزه بسیار پرطرفدار شده است و برای این کار کافیست تا تنها به اصول آن آگاه باشید.

سؤال مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که راز جذابیت پادکست چیست؟ دلایل گوناگونی وجود دارد که در سال‌های اخیر پادکست طرفداران زیادی پیدا کرده است. از یک سوی انتخاب موضوعات جذاب و متنوع و از سوی دیگر شیوه روایت آن سبب می‌شود تا مخاطب درگیر موضوعات مختلف شده و با توجه به قدرت داستان‌سرایی همچنان آن پادکست را دنبال کند. همچنین ما در زمینه پادکست هم می‌توانیم شنونده حرفه‌ای پادکست باشیم و هم تولیدکننده قهار پادکست و این بستگی به خود ما دارد که یکی از این زمینه‌ها را انتخاب کنیم یا به سراغ هر دوی آن‌ها برویم.

موضوع دیگری که باعث ایجاد جذابیت برای پادکست نزد مخاطبانش می‌شود این است که در هر زمان و مکانی می‌توانند پادکست مورد علاقه خود را بشوند. بنابراین انتخاب یک موسیقی متن و زمینه جذاب در کنار محتوای منحصربه‌فرد و یک روایت قدرتمند، جذابیت پادکست را دوچندان خواهد کرد. البته این موضوع را هم باید اذعان کرد؛ این نوع محتوا حس و حالی را به مخاطب منتقل می‌کند که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است.

پادکست تبلیغاتی چیست؟

توضیح دادن پادکست تبلیغاتی کار سختی نیست. به زبان ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که پادکست‌هایی که با اهداف تجاری و تبلیغاتی ساخته می‌شوند، پادکست تبلیغاتی هستند. در این‌گونه از پادکست‌ها به صورت‌های گوناگون برندها و نام‌های تجاری تبلیغ می‌شوند. در بیشتر موارد، اجراکننده پادکست با یک متن تبلیغی مثلاً ۶۰ ثانیه‌ای در ابتدا یا میانه پادکست خود، به نام تجاری برند مورد نظر اشاره می‌کند. پادکست تبلیغاتی شامل اطلاعاتی درباره محصول و خدماتی است که به مشتریان ارائه می‌شود یا هرگونه تجربه شخصی تولیدکننده پادکست از محصول مورد نظر، می‌باشد.

ویژگی های یک پادکست تبلیغاتی خوب چیست؟

حالا که با تعریف پادکست تبلیغاتی آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده تا به این موضوع هم بپردازیم که یک پادکست تبلیغاتی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها به‌صورت فهرست‌وار اشاره خواهیم کرد:

  • محتوای پادکست‌های تبلیغاتی باید ساده، روان و صادقانه باشد.
  • به تجربه ثابت شده است که هرچه محتوای پادکست تبلیغاتی، صمیمانه‌تر باشد، موثرتر خواهد بود.
  • پادکست‌های تبلیغاتی باید حاوی اطلاعات کامل و جامعی از محصول یا برند مورد نظر باشند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت پادکست‌های تبلیغاتی، باورپذیر بودن آن‌ها است.
  • در ساخت پادکست‌های تبلیغاتی باید ذوق هنری و خلاقیت را چاشنی کار کرد.
  • محتوا را خیلی تجاری و تبلیغاتی نکنید. اگر چه محتوایی که تهیه می‌کنید یک پادکست تبلیغاتی است اما لازم نیست از اول تا آخر محتوا، راجع به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید صحبت کنید. به طور کلی، تبلیغاتی موثرتر است که غیر مستقیم باشد و خیلی رنگ‌ و بوی تجاری نداشته باشد.
  • بخش پرسش و پاسخ بگذارید. شما می‌توانید در انتهای پادکست از مخاطبان‌ دعوت کنید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برایتان بنویسند و درباره‌ی موضوعی که مطرح شده، مشارکت کرده و نظر بدهند.

چرا ساخت پادکست تبلیغاتی برای رونق کسب و کارها اهمیت دارد؟

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید، پادکست‌ها جذابیت و مزایای قابل توجهی دارند و صرفاً برای سرگرمی تولید نمی‌شوند. به همین دلیل کسب‌وکارها نیز به خوبی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کرده و از مزایای تولید پادکست‌های تبلیغاتی برای رونق تجارت خود استفاده نمایند. در ادامه این قسمت به برخی از دلایل اهمیت ساخت پادکست تبلیغاتی و تأثیرات مثبت آن‌ها بر روی بهبود شرایط کسب‌وکارهای مختلف خواهیم پرداخت:

  1. آسان و ارزان بودن فرایند تولید پادکست‌های تبلیغاتی: برخلاف تولید محتواهای ویدیویی که تا رسیدن به خروجی نهایی نیاز به زمان و هزینه بالایی خواهیم داشت، برای تولید پادکست یک نفر به تنهایی هم قادر خواهد بود که پادکست جذاب و زیبا تولید کند. البته که ناگفته پیدا است برای حرفه‌ای‌تر شدن کار می‌توانیم به‌صورت تیمی کار کنیم اما در مجموع باید اذعان کرد که فرایند تولید پادکست راحت و ارزان است.
  2. حجیم نبودن فایل‌ها: با توجه به سرعت اینترنت‌های موجود مسلماً عده زیادی از کاربران نمی‌خواهند ویدیوهایی پرحجم را دانلود کنند؛ بنابراین بهتر است که ما همان محتوای مورد نیاز آن‌ها را از طریق تولید پادکست که حجم کمتری دارد، تأمین کنیم. به همین دلیل پادکست می‌تواند یکی از بهترین جایگزین‌ها باشد. البته نباید از ارزش بازاریابی ویدیویی هم غافل شد.
  3. دسترسی راحت و آسان: اشاره کردیم که شنوندگان پادکست هر زمان و هر جایی که بخواهند خیلی ساده می‌توانند به فایل موردنظرشان دسترسی داشته و آن را گوش کنند.
  4. تاثیرگذاری بیشتر: پادکست‌ها با توجه به حس و حالی که دارند و ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌کنند، می‌توانند خیلی موثرتر باشند. بنابراین می‌توانیم به عنوان سبک جدیدی از بازاریابی محتوایی روی آن حساب ویژه‌ای باز کنیم.
  5. افزایش آگاهی و شناخت از برند مورد نظر: هر چه پادکست جذاب‌تر تولید شده باشد مخاطب بیشتری پیدا خواهد کرد. در نتیجه افراد بیشتری با نام برند مورد نظر ما آشنا می‌شوند. در ضمن کسب‌وکارها می‌توانند اسپانسر پادکست‌های موفق شوند.
  6. دست به دست شدن و پخش سریع پادکست‌ها: بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی، میزان محبوبیت پادکست ها بصورت فزاینده‌ای رو به افزایش می‌رود و بسیار سریع بین مخاطبان دست به دست می‌شوند. طبق آمارهای جدید در کشور آمریکا، تقریبا از هر ۵ نفر، ۱ نفر علاقمند و دنبال کننده حرفه‌ای پادکست محسوب می‌شود.
  7. پوشش موضوعات گسترده توسط پادکست‌ها: از آن‌جایی که معمولاً دست تولیدکنندگان پادکست در انتخاب موضوع باز است، آن‌ها می‌توانند طیف وسیعی از موضوعات را پوشش داده و سلیقه قشر عظیمی از جامعه را تأمین کنند که این مطلب می‌تواند باعث موفقیت بزرگی برای شناساندن برندهای تجاری محسوب شود.

برای تولید پادکست های تبلیغاتی جذاب، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

اگر قصد داشته باشید که پادکست‌های خودتان را بیش از پیش جذاب و مخاطب‌پسندتر کنید، بهتر است نکات مهمی را در نظر داشته باشید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • انتخاب موضوع مناسب فوق‌العاده مهم است. تا جایی که امکان دارد سراغ موضوعات جذاب و منحصربه‌فردی بروید که کمتر به آن‌ها پرداخته شده باشد.
  • پرسونا (شخصیت) مخاطبان هدف را حتما در نظر داشته باشید تا بدانید قرار است دقیقا برای چه افرادی پادکست تبلیغاتی تولید نمایید. به طور حتم شما برای پادکست‌هایتان نیاز به شنونده دارید پس به سلیقه و شخصیت آن‌ها اهمیت بدهید.
  • اگر گاهی میزبان مهمانان برجسته و شناخته شده باشید، در بیشتر شنیده شدن پادکست‌های تولیدی بسیار موثر خواهد بود.
  • از شنوندگان و مخاطبان خود بخواهید تا پادکست تولید شده شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. هر چه بیشتر شنیده شوید و مخاطبان بیشتری داشته باشید، می‌توانید روی موضوعات جذاب‌تر که نیاز مخاطبان باشد تمرکز کنید.
  • سرگرم کننده بودن پادکست مهم است. بسیاری از افراد حتی آن‌هایی که به صورت حرفه‌ای پادکست گوش می‌کنند، علاقه دارند که سرگرم شوند. بنابراین مراقب باشید که فقط یک متن خطی را روخوانی نکنید بلکه جنبه‌های سرگرم کننده بودن آن را حتما مورد توجه قرار دهید.
  • شاید نیازی به تاکید زیاد نباشد چون بسیار واضح است که اگر می‌خواهید پادکست‌تان بیشتر و بهتر شنیده شود، باید از عناوین جذاب، کلمات کلیدی و توضیحات کافی استفاده نمایید.
  • غنی‌کردن پادکست با اطلاعات بیشتر و پرداخت به جزئیات اهمیت فراوانی خواهد داشت.
  • فن بیان و سخنوری یک مهارت محسوب می‌شود. چه بخواهید پادکست تولید کنید و چه از انجام این کار منصرف شوید، فن بیان به کارتان خواهد آمد و از شما انسان موفق‌تری در جامعه و در ارتباطات روزمره خواهد ساخت. پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم چند مقاله‌ی کاربردی در زمینه‌ی فن بیان و اصول سخنوری مطالعه کنید و حتی در صورتی که زمان و فرصت کافی دارید، در کلاس‌های فن بیان و سخنوری شرکت نمایید.

مراحل ساخت پادکست تبلیغاتی کدام است؟

مراحل ساخت پادکست تبلیغاتی
مراحل ساخت پادکست تبلیغاتی

برای شروع هرکاری داشتن آگاهی لازم در آن زمینه شرط اصلی و اساسی است. بنابراین اگر قصد داشته باشیم که پادکست تبلیغاتی خود را بسازیم و آن را در اختیار مخاطبان‌مان قرار دهیم، لازم است تا مراحلی را پشت سر بگذاریم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

شناخت مخاطبان و پرسونای آن ها

نخستین مرحله برای ساخت پادکست تبلیغاتی این است که مخاطبان هدف و پرسونای آن‌ها را به دقت شناسایی کرده و در نظر داشته باشیم که قرار است برای چه افرادی پادکست تبیلغاتی تولید کنیم. آگاه بودن از سلیقه و نیاز مخاطبان باعث می‌شود تا محتوایی را در اختیارشان قرار دهیم که لازم دارند و نیازشان را برطرف می‌کند. 

انتخاب موضوع هیجان انگیز و جذاب

موضوعی که در نظر می‌گیریم باید جذاب، هیجان‌انگیز و کاربردی باشد تا بتوانیم نظر مخاطبان مورد نظرمان را جلب کنیم. از سوی دیگر موضوع انتخاب شده باید این ظرفیت را داشته باشد که مخاطب را تا انتهای همان قسمت یا حتی قسمت‌های بعدی با خود همراه کند.

آماده سازی و تولید محتوا

بعد از شناخت مخاطبان و انتخاب موضوع، در گام سوم باید به جمع‌آوری اطلاعات لازم و تولید محتوای مناسب که در اصل همان متن پادکست است، بپردازیم. سعی کنید از تمام جوانب به بحث تولید محتوا توجه کنید چرا که هر محتوایی با هر ساختاری نمی‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. همچنین به هنگام آماده‌سازی محتوا به بحث روان بودن، ساده گویی و داشتن صداقت توجه داشته باشید.

ضبط صدا و تولید اولیه پادکست

در این مرحله با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داریم، متن محتوای آماده شده را خوانده و آن را ضبط می‌کنیم. قبل از ضبط صدا تمام شرایط لازم را آماده کنید. سعی کنید ابتدا وسایل و ابزار لازم برای این‌کار را آماده کنید. همچنین ضبط صدا را در محیطی آرام انجام دهید.

ویرایش پادکست تولید شده

برای اینکه پادکست‌ تولید شده جذاب‌تر شود، باید قسمت‌های مشکل‌دار یا اضافی که به کیفیت کار لطمه می‌زند را حذف نماییم. بعد از آن به کمک ابزارهایی مانند ادوبی آدیشن (Adobe Audition) هر جایی که دوست داریم و فکر می‌کنیم لازم است، موسیقی متن جذابی را اضافه کنیم.

بارگذاری و انتشار در پلتفرم های مورد نظر

در آخرین مرحله از طریق پلتفرم‌های گوناگون ایرانی و خارجی می‌توانیم پادکست تولید شده خود را بارگذاری کرده و سپس منتشر نماییم. انتشار پادکست در پلتفرم‌های گوناگون باعث می‌شود تا از مخاطبان بیشتری صدای ما را بشنوند.

از چه ابزاری برای ساخت پادکست تبلیغاتی استفاده می شود؟

ما به ابزار و تجهیزاتی برای تولید و ساخت پادکست‌های تبلیغاتی نیاز داریم. تجهیزاتی از قبیل میکروفون، پایه میکروفون و … برای تولید پادکست تبلیغاتی لازم است که هرکدام از آن‌ها باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند. داشتن ابزار و تجهیزات خوببه هنگام ضبط یکی از موارد موثر برای تولید یک پادکست خوب و با کیفیت است.

بهترین فرمت برای ساخت پادکست های تبلیغاتی کدام فرمت است؟

حالت‌ها و فرمت‌های گوناگونی برای ساخت پادکست‌های تبلیغاتی، موجود است. بعضی از آن‌ها تک‌نفره و برخی دیگر توسط یک میزبان یا مجری به همراه یک یا چند مهمان، تولید می‌شوند. معمولا بیشترین نمونه‌هایی که در حال حاضر اجرا می‌شوند در فرمت مصاحبه، داستان، اخبار، آموزشی یا روایت پیرامون یک رخداد واقعی هستند.

روش های اندازه گیری میزان بازخورد شنوندگان پادکست تبلیغاتی

اندازه گیری بازخورد از پادکست تبلیغاتی
اندازه گیری میزان بازخورد شنوندگان پادکست تبلیغاتی

اگرچه روش‌های گوناگونی برای اندازه‌گیری میزان بازخورد شنوندگان پادکست‌های تبلیغاتی وجود دارد اما روش‌های قابل اعتماد زیر می‌توانند در بازگشت سرمایه در صورت استفاده از تبلیغات پادکست مؤثر باشند:

  •  لینک‌های پیوندی: یک لینک پیوند خاص که به تبلیغ‌کننده‌ها امکان می‌دهد تعداد بازدیدکنندگان یک پادکست را محاسبه نمایند.

  • نظرسنجی‌های تبلیغاتی: این نظرسنجی‌ها شامل سوالاتی می‌شوند که حین انتخاب حامی مالی پادکست‌ها برگزیده شده و آگاهی عموم را نسبت به برندها، محصولات و خدمات شرکت اسپانسر افزایش می‌دهند. این نظرسنجی‌ها، همزمان میزان بازدیدکنندگان پادکست را نیز محاسبه می‌نمایند.

  • کدهای تبلیغاتی: کلمه یا عبارت خاصی که برای ردیابی میزان فروش تبلیغات پادکست اعمال شده، شنونده را به یک صفحه پرداخت خاص منتقل می‌نماید. گاهی این کدها حاوی تخفیف‌های قابل توجه نیز هستند که بنا به صلاح‌دید اسپانسر صورت می‌پذیرد. از طریق این کدها می‌توان میزان فروش تبلیغات پادکست را ردیابی نمود.

این سه روش از محبوب‌ترین روش‌های اندازه‌گیری میزان بازخورد شنوندگان پادکست هستند که از طریق آن‌ها، بازاریابان می‌توانند شبکه‌های اجتماعی را کنترل کرده و بر اساس میزان فروش، بازدید، بازخورد یا اشتراک‌گذاری پادکست، مبالغ پرداختی را تعیین نمایند.

چگونه بهترین بهره وری را از پادکست های تبلیغاتی داشته باشیم؟

پادکست‌های تبلیغاتی، اگرچه یک تکنیک خاص و عالی برای کسب درآمد محسوب می‌شوند؛ به این سادگی‌ها به ثمره‌ی مدنظر نخواهند رسید؛ بنابراین اگر می‌خواهیم بیشترین سود را از این قبیل پادکست‌ها ببریم؛ باید نکات زیر را به یاد داشته باشیم:

  • عملکرد پادکست‌های تبلیغاتی را به مرور زمان آنالیز کنید. تولید تنها یک پادکست تبلیغاتی معجزه نخواهد کرد و بهره‌وری از تبلیغات پادکست می‌بایست به مرور زمان صورت بگیرد. تاثیر واقعی تبلیغات پادکست زمانی مشخص خواهد شد که به صورت پایدار ادامه داشته باشد. از یک تبلیغ در برنامه‌ی خاص(هر چقدر هم که برنامه مشهور و پرطرفدار باشد)، انتظار معجزه نداشته باشید.
  • به تولیدکنندگان حرفه‌ای پادکست اعتماد کرده و از توصیه‌های آن‌ها استفاده کنید. اولین شرط یک رابطه‌ی تجاری، اعتماد دوطرفه است. البته این حقیقت، به آن معنا نیست که دست روی دست بگذارید، بازخورد برنامه را کنترل نکنید و همه چیز را روی دوش میزبان برنامه بگذارید. خیر! میزبان برنامه بیشترین دانش و آگاهی را راجع به پادکست‌های خود دارد؛ بنابراین می‌تواند به شما مشورت‌های خوبی ارائه دهد. بهترین پادکستِ متناسب با زمینه‌ی فعالیت خود را انتخاب کنید. از آنجایی که پادکست‌ها طیف وسیعی از علاقه‌مندان و مخاطبان را به خود جذب می‌کنند؛ باید پادکست‌هایی را هدف قرار دهید که با نام تجاری، محصولات و خدمات شما تطابق و تناسب دارند.
  • بهترین زمان برای اعمال تبلیغات در پادکست، استفاده از تبلیغات میان‌نمایشی‌ است. معمولاً اجراکنندگان پادکست‌های تبلیغاتی، قدرت بالایی در زمینه‌ی درگیر کردن شنونده با موضوع برنامه و استفاده از تکنیک‌های سخنوری حرفه‌ای دارند؛ بنابراین اواسط برنامه به دلیل درگیرشدن زیاد شنونده با موضوع پادکست و ذهن آماده‌ی او، بهترین زمان برای گنجاندن تبلیغات پادکست‌ها محسوب می‌شود. این کار ریسک جلو زدن پادکست توسط شنوندگان را کاهش خواهد داد و درصد قابل توجهی از شنوندگان به دلیل آمادگی ذهنی و درگیری افکارشان با موضوع پادکست، موضوع تبلیغات پادکست را نیز به خاطر خواهند سپرد.

پادکست تبلیغاتی روشی جذاب برای کسب درآمد

تولید پادکست تبلیغاتی، یکی از راه‌های جذب مخاطب و کاربر در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. با توجه به آن که گوشی‌های هوشمند بخش جدا ناشدنی زندگی مدرن امروز همه ما محسوب می‌شوند، شیوه‌های مختلف تبلیغات و بازاریابی در بستر اینترنت می‌تواند مخاطبان بیشتری را به کسب‌وکار مورد نظر ما جذب نماید. یک حقیقت خوشحال‌کننده وجود دارد و آن حقیقت جذاب این است، کسانی که اهل گوش کردن به محتوای صوتی و انواع پادکست‌ها هستند، معمولا جزو آن دسته از افراد محسوب می‌شوند که تمایل دارند از وقت خود به شکل بهینه‌تری استفاده نمایند، بنابراین مخاطبان حرفه‌ای‌تر و جدی‌تری هستند. این مساله دو مزیت به همراه دارد، هم شما را ترغیب می‌کند در تولید محتوا حرفه‌ای‌تر عمل کنید و هم چنانچه بتوانید آن‌ها را به سمت کسب‌وکارتان جذب کنید، مشتری‌های وفادارتری به دست آورده باشید.

نظر شما درباره این مقاله چه بود؟ آیا تا به حال به ساخت پادکست فکر کرده‌اید؟ به نظر شما چرا ساخت پادکست‌های تبلیغاتی تا این حد مهم شده است؟ اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه تولید پادکست تبلیغاتی دارید لطفا پیشنهادات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان همیار آکادمی به اشتراک بگذارید.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :