خلاصه کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار اثر دکتر محمود محمدیان

خلاصه کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار اثر دکتر محمود محمدیان
















۰ رای

اگر سری به بازار کتاب بزنید متوجه می‌شوید که در این بازار پر از کتاب‌های مدیریت و انگیزشی است که توسط افراد موفق و پژوهشگران غربی و شرقی نوشته شده است. در بازار کتاب ایران، تعداد کتاب‌های عالی در زمینه موفقیت در کسب و کار چندان زیاد نیست. در این مقاله قصد داریم یکی از […]

خلاصه کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار

اگر سری به بازار کتاب بزنید متوجه می‌شوید که در این بازار پر از کتاب‌های مدیریت و انگیزشی است که توسط افراد موفق و پژوهشگران غربی و شرقی نوشته شده است. در بازار کتاب ایران، تعداد کتاب‌های عالی در زمینه موفقیت در کسب و کار چندان زیاد نیست. در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین و خلاصه‌‎ترین کتاب‌های ایرانی در زمینه موفقیت را معرفی کنیم. این کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار نام دارد که با همکاری دکتر محمود محمدیان و حسین یاغچی نوشته شده است.

نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند کلکسیونی از بهترین و ارزشمندترین نکات در مورد موفقیت در کسب و کار را در کتاب خود جای دهند و ذهن مخاطب را با مهم‌ترین نکات در این زمینه آشنا کنند. اگر شما هم کسب و کاری دارید و می‌خواهید آن را به موفقیت برسانید، مطالعه کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار می‌تواند برای شما مفید واقع شود. در صورت تمایل به آشنایی با سرفصل‌ها و مفاهیم اصلی کتاب مورد بحث تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

آشنایی با نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار

این کتاب حاصل همکاری دو تن از افراد تأثیرگذار در عرصه بازاریابی و کسب و کار در ایران است. دکتر محمود محمدیان و حسین یاغچی با همکاری یکدیگر بخش‌های مختلف این کتاب را تدوین و آماده کردند. کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار را انتشارات نگاه نوین به بازار عرضه کرد.

دکتر محمود محمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و در زمینه بازاریابی و مدیریت کسب و کار تدریس می‌کند. او در کنار کار تدریس در زمینه بازاریابی و برندینگ هم به کسب و کارها مشاوره می‌دهد. وی تاکنون موفق به چاپ چند جلد کتاب عالی در زمینه بازاریابی و برندسازی شده است و از او آموزش‌های ویدیویی مختلفی در فضای اینترنت وجود دارد.

دکتر محمود محمدیان نویسنده کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار
دکتر محمود محمدیان یکی از نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار

نویسنده دیگر این کتاب، حسین یاغچی است. او هم یکی دیگر از بزرگان حوزه کسب و کار و بازاریابی است که در حال حاضر سردبیر مجله پنجره خلاقیت است و از او مقالات مختلفی در زمینه راه اندازی و اداره کسب و کار منتشر شده است. وی چند کتاب مهم در زمینه کسب و کار و موفقیت ویرایش کرده است.

حسین یاقچی یکی از نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار
حسین یاقچی یکی از نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار

اکنون که با نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار آشنا شدیم، زمان آن است که با چند مورد از مهم‎ترین مفاهیم و درس‌هایی که در این کتاب ارزشمند مطرح می‌شود هم آشنا شویم. این درس‌ها فقط به کارآفرین‌ها و مدیران کسب و کار کمک نمی‌کند بلکه یک کارمند هم با مطالعه این مفاهیم می‌تواند با مطالعه این کتاب در کار خود رشد و پیشرفت و نقش خود را در سازمان به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

مروری بر کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار

کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار یک کتاب کاملاً کوتاه و خلاصه است که توسط انتشارات نگاه نوین منتشر شده است. اگر نگاهی به تعداد صفحات این کتاب بیندازید متوجه می‌شوید که تنها ۱۲۴ صفحه دارد ولی اگر بخواهیم در مورد این اثر ارزشمند صحبت کنیم باید بگوییم که کلکسیونی از مهم‌ترین و ارزشمندترین نکات برای موفقیت در کسب و کار در این کتاب جای گرفته است. در ادامه این بخش از مقاله تصمیم داریم چند مورد از مهم‌ترین درس‌ها و نکات کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار را مرور و بررسی کنیم.

۱٫ نقطه شروع موفقیت: باور به وجود قدرت اختیار در انسان

اگر کسی خواهان موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار است، باید به این باور برسد که قدرت اختیار و انتخاب دارد. وقتی کسی واقعاً به این باور رسید آنگاه می‌تواند کنترل زندگی و کسب و کار خود را در دست بگیرد و بهترین نقش ممکن را ایفا کند. کارآفرینان و مدیریان زیادی تشنه موفقیت هستند ولی وقتی صحبت از مسئولیت‌پذیری و سختی‌های راه به میان می‌آید، بسیاری از آن‌ها پا پس می‌کشند.

در کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار یک مبحث مهم به نام «کانون کنترل» مطرح می‌شود. کانون کنترل یکی از پایه‌های اصلی موفقیت در زندگی و کسب و کار است. یک سری افراد کانون کنترلشان درونی است؛ به این معنا که می‌دانند خودشان مسئول موفقیت خودشان هستند و قدرت تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش را دارند.

یک سری از مدیران و کارآفرینان کانون کنترل خود را بیرونی می‌دانند. آن‌ها باور دارند که نقش عوامل بیرونی در زندگی و کسب و کارشان پررنگ‌تر از عوامل درونی است و این شرایط جامعه، صحبت‌های دیگران، نظرات دوستان و غیره است که تکلیف آن‌ها را تعیین می‌کند. این کتاب از ما می‌خواهد کانون کنترل خود را درونی کنیم و همواره تلاش کنیم که آن را درونی نگه داریم. در ادامه بخشی از کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار را می‌خوانیم:

مطالعاتی انجام شده مبنی بر اینکه بین کسانی که کنون کنترلشان درونی است با کسانی که کانون کنترلشان بیرونی است؛ کدام‌ها می‌توانند موفق باشند؟ حاصل این مطالعات این بوده که فرد نمی‌تواند کارآفرین یا مدیری موفقی شود؛ مگر اینکه کانون کنترلش درونی باشد. این را بدانید که موفق‌ترین آدم‌ها کسانی هستند که روی محیط‌شان تأثیر می‌گذارند.

۲٫ هیچ‌گاه برای موفقیت در کسب و کار دیر نیست

یکی دیگر از نکات مهمی که در کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کر مطرح می‎شود این است که همیشه می‌توانیم کسب و کار خودمان را راه اندازی کنیم و به موفقیت برسیم. اگر زندگی‌نامه بسیاری از افراد موفق جهان را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که این افراد اغلب در سنین چهل یا پنجاه سالگی وارد حوزه کارآفرینی شده و کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اند. پس این را بدانید که همیشه امکان رشد و پیشرفت وجود دارد.

اتفاقاً کسانی که در سنین چهل، پنجاه و شصت هستند، تجربه بیشتری دارند و می‌توانند کسب و کار را با درایت، خلاقیت، بردباری و شکیبایی پیش ببرند و از اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‎های احساسی دوری می‌کنند. در واقع افراد با سن بالا هوش هیجانی و مدیریت احساسات بیشتری دارند. در ادامه به چند مثال مهم از موفقیت افرادی اشاره می‌کنیم که در سنین بالا اقدام به راه اندازی کسب و کار کرده‌اند:

  1. ری کراک، بنیانگذار برند مک دونالد: برند مک دونالد یکی از بهترین و ماندگارترین برندها در جهان است. ری کراک، بنیانگذار این برند در سال ۱۹۰۲ به دنیا آمد و این برند را در سال ۱۹۵۴ بنا نهاد. در واقع او برند خود را در ۵۲ سالگی راه اندازی کرده است. همین یک مثال به خوبی نشان می‌دهد که هیچ‌گاه برای رسیدن به موفقیت دیر نیست.
  2. جان پمبرتون، بنیانگذار برند کوکا کولا: دومین مثال این بخش، جان پمبرتون است. وی در سال ۱۸۳۱ میلادی به دنیا آمد و برند کوکا کولا را در سال ۱۸۸۶، یعنی در ۵۵ سالگی راه اندازی کرد. کوکا کولا از نظر ارزش برند، سال‌های سال حرف اول را در جهان می‌زد.
  3. هارلند سندرز، بنیانگذار برند کی.اف.سی (KFC): او برند خودش را زمانی راه اندازی کرد که بازنشسته شده بود. وی در دوران بازنشستگی کارهای مختلف از جمله فروش بیمه را تجربه کرد ولی هیچ‌کدام حس درونی او را ارضا نمی‌کرد تا اینکه در ۶۲ سالگی برند کی.اف.سی را راه اندازی کرد.

با مطالعه این بخش متوجه می‌شویم که حتماً نباید در سنین بیست تا چهل سالگی باشیم تا بتوانیم یک کسب و کار موفق راه اندازی نکنیم. سنین پنجاه، شصت و هفتاد هم می‌تواند عالی باشد. تنها چیزی که باید به آن باور داشته باشیم این است که هیچ‌گاه برای ورود به دنیای کارآفرینی دیر نیست. حتی در سن بالا هم می‌توانید یک برند جهانی راه اندازی کنید.

۳٫ همیشه بالا انگیزه خود را برای موفقیت بالا نگه داریم

کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار افراد را از نظر انگیزه به سه دسته تقسیم می‌کند. دسته اول کسانی هستند که بی‌انگیزه و بی‌حال هستند و دست به هیچ کاری نمی‌زنند. وقتی صحبت از کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار شخصی به میان می‌آید، فرار می‌کنند و بر این باور هستند که همین حقوق کارمندی برایشان کافی است.

دومین دسته از افراد کسانی هستند که انگیزه دارند ولی این انگیزه، حالت نوسانی دارد. گاهی سرشار از شور و شوق برای موفقیت هستند و روزهایی هم هست که انگیزه‌شان افت می‌کند. همچنین میزان نوسان انگیزه آن‌ها بالا است. این افراد باید بتوانند انگیزه خودشان را متعادل کنند و از نوسان آن بکاهند تا بتوانند موفق شوند. در واقع این افراد باید روی هوش هیجانی یا عاطفی خودشان کار کنند. اگر این افراد نتوانند انگیزه خود را کنترل کنند در ابتدای راه اندازی کسب و کار انگیزه و هیجان بالایی دارند ولی به مرور این انگیزه افت می‌کند.

سومین دسته از افراد که مدیران و کارآفرینان موفق هم جزو همین دسته از افراد هستند، انگیزه نوسانی دارند ولی تفاوتشان با دسته دوم این است که میزان نوسان انگیزه این افراد پایین است. در واقع این افراد روی هوش هیجانی و عاطفی خودشان کار کرده و توانسته‌اند انگیزه خود را بالا نگه دارند.

سوال: چگونه انگیزه خود را بالا نگه داریم؟

احتمالاً یک پرسش مهم در ذهن شما شکل گرفته است که اگر بخواهیم به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم، چگونه می‌توانیم انگیزه خودمان را بالا نگه داریم؟ در کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار یک سری راهکار ارائه شده است که در ادامه این راهکارها را می‌خوانیم:

هدف‌گذاری یکی از عواملی است که می‌تواند در بالا نگه داشتن انگیزه بسیار کمک کند. وقتی شما به هدف و آرمانتان فکر می‌کنید به صورت خودکار انگیزه بالایی را تجربه می‌کنید. چرا بسیاری از متخصصان بازاریابی می‌گویند که هدفتان را به دیوار بچسبانید و دائم آن را ببینید؟ چون هدف رؤیای شماست و با دیدن آن انگیزه بالایی را تجربه می‌کنید. اگر هدف‌گذاری قوی نداشته باشیم و هدفمان را به خوبی تصویرسازی نکرده باشیم به کاهش انگیزه دچار خواهیم شد. علاوه بر این مهم است که کتاب‌ها و مقالات مرتبط و علمی بخوانیم یا گوش دهیم. حتی خوب است برویم سراغ کتاب‌های خوبی که قبلاً خوانده‌ایم و دوباره آن‌ها را بخوانیم. کتاب خوب را باید بلعید. باید زیر جمله‌های مهم آن خط کشید و در حاشیه آن ادراک‌ها را نوشت تا هرگاه انگیزه‌ها رو به کاستی گذاشت بار دیر سراغ آن کتاب‌ها رفت و نکاتی که زیرشان خط کشیده شده بازخوانی کرد.

خلاصه کتاب حکایت دولت و فرزانگی اثر مارک فیشر

همچنین اگر می‌خواهید انگیزه بالایی داشته باشید و این حد از انگیزه را حفظ کنید، باید روی نقطه انگیزه خود کنترل و مدیریت داشته باشید. لازم است بدانید که این نقطه انگیزه در مغز شما قرار دارد و نباید اجازه دهید که صحبت‌های دیگران و اتفاقاتی که پیرامون شما می‌افتد روی کیفیت افکارتان تأثیر بگذارد.

۴٫ آشنایی با مدل‌سازی؛ یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به موفقیت

امروزه در جامعه ایرانی و بسیاری از کشورهای دنیا یک سوال ذهن مردم را به خود مشغول کرده و آن سوال این است که: «چگونه می‌‌توانم موفق شوم؟» یکی از پاسخ‌هایی که به این پرسش داده شده و واقعاً می‌تواند مفید و کارساز باشد، «اصل مدل‌سازی» است. در ادامه یک سری توضیحات در مورد این اصل ارائه داده‌ایم:

تقریباً این اجماع وجود دارد که می‌گویند یکی از راه‌هایی که بتوانی به موفقیت برسی این است که ببینی آن‌ها که به موفقیت رسیده‌اند، چه کار کرده‌اند؟ در کتاب‌های مدیریتی هم وقتی می‌خواهند دلیل موفقیت شرکت‌ها را بررسی کنند به تحلیل عملکرد شرکت‌هایی می‌پردازند که موفق عمل کرده‌اند. در واقع شرکتی که می‌خواهد موفق باشد باید به بررسی عملکرد شرکت‌های موفق بپردازد و از آن عملکرد برای خود مدل‌سازی کند.

با توجه به این تعاریف می‌توانیم کلمه مدل‌سازی را برداریم و به جای آن کلمه الگوبرداری را بنشانیم. نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار بر این باور هستند که هر کس می‌خواهد موفق شود باید تحقیق و بررسی کند تا متوجه شود افراد موفق جهان برای رسیدن به موفقیت چه کارهایی انجام داده‌اند.

حتماً لازم نیست که در تمامی زمینه‌ها فقط یک نفر را الگوی خود قرار دهید. می‌توانید در زمینه اخلاق یک نفر را الگو قرار دهید و برای مسئله کسب و کار سراغ یک الگوی دیگر بروید. برخی افراد تمایل دارند که در تمامی زمینه‌ها از یک الگو پیروی کنند که این کار کاملاً اشتباه است؛ زیرا انسان‌ها ناقص هستند و حتماً در زمینه‌های مختلف اشتباه می‌کنند. اگر بخواهیم کسی که در اقتصاد عالی است را الگوی کامل خود قرار دهیم، وقتی بفهمیم که مثلاً در زمینه اخلاق و دین‌داری ضعیف است، از او دلزده می‌شویم. کسی که در اقتصاد عالی است باید فقط در اقتصاد الگو باشد.

در این بین ممکن است یک سری افراد به روش مدل‌سازی ایراد بگیرند و بگویند که این روش، فرد را محدود می‌کند. به این معنا که فرد نمی‌تواند از الگوی خود فراتر برود. ما در پاسخ می‌گوییم این تفکر اشتباه است و مدل‌سازی به این معنی نیست که فرد نمی‌تواند از الگوی خود فراتر برود. اگر از الگوی خود فراتر رفتید، می‌توانید الگوهای بزرگ‌تری را مد نظر قرار دهید.

۵٫ دنیا را به مکانی برای یادگیری تبدیل کنید

کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار کتابی است که همواره انسان را به یادگیری، رشد و پیشرفت تشویق می‌کند. در این کتاب می‌خوانیم کسانی که دنبال موفقیت هستند، باید بدانند که تنها از مسیر یادگیری مستمر و بی‌وقفه می‌توانند به موفقیت برسند. اگر نگاهی به کتاب‌های موفقیت و انگیزشی بیندازید، تقریباً همگی از ما می‌خواهند خودرو یا منزل خود را به مکانی برای یادگیری تبدیل کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم در خودروی خودمان کتاب صوتی پخش کنیم یا در منزل حین انجام کارهای روزمره فایل صوتی گوش کنیم.

 این کار یکی از بهترین روش‌های برای استفاده از زمان است و می‌تواند در بلندمدت آثار شگفت‌انگیزی به همراه داشته باشد. یکی از طرف‌داران پر و پا قرص این طرح، دارن هاردی است که در کتاب اثر مرکب هم خیلی به این موضوع اشاره می‌کند. دکتر محمود محمدیان در کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار یک گام فراتر می‌گذارد و از مخاطب خودش می‌خواهد که دنیا را به مکانی برای یادگیری تبدیل کند.

می‌توانیم دنیای‌مان را تبدیل به دنیای یادگیری کنیم. در این دیدگاه تمام پدیده‌های اطراف ما و تمام اتفاقاتی که با آن‌ها روبرو می‌شویم، نکاتی آموزشی در خود نهفته دارند که باید کشف‌شان کنیم. این شبیه همان رویکرد لقمان حکیم است که حتی از بی‌ادبان نیز ادب می‌آموخت و بر این مبنا ما قرار است از تمام پدیده‌های اطرافمان نکته‌ای بیاموزیم.

۶٫ برای تشکیل تیم، دنبال افراد حرفه‌ای و مکمل بگردید

ششمین درس مهمی که کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار به ما یاد می‌‎دهد این است برای موفقیت در کسب و کار باید بتوانیم تیم سازی کنیم. گاهی سه نفر دانشجو از یک رشته مثل بازاریابی تصمیم می‌گیرند با هم یک کسب و کار راه بیندازند. این عالی است ولی مشکلی که وجود دارد این است که اعضای این تیم مکمل هم نیستند؛ چون همه مثل هم هستند و در یک حوزه تخصص دارند ولی وقتی صحبت از دانش آی.تی یا مباحث حقوقی یا مدیریت مالی به میان می‌آید، این تیم به مشکل خواهد خورد. بنابراین تشکیل تیم باید به گونه‌ای باشد که اعضای مکمل هم باشند و با کمک هم بتوانند نیازهای کسب و کار را برآورده کنند.

در مدیریت بین تیم و گروه تفاوت قائل می‌شوند. تیم عده‌ای از افراد هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند سینرژی یا هم‌افزایی تولید می‌کنند ولی گروه، افرادی هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، لزوماً کارشان به تولید سینرژی ختم نمی‌شود.

توجه داشته باشید که هر کارآفرینی که بخواهد طعم شیرین موفقیت را بچشد، باید چالش تیم‌سازی را پشت سر بگذارد و یک تیم عالی برای کسب و کار خودش بسازد. برای برخی از کارآفرین‌ها ساختن تیم واقعاً دشوار و پیچیده است ولی مطمئن باشید که اگر این چالش را پشت سر بگذارید، می‌توانید با قدرت بیشتری در مسیر گام بردارید و بخش زیادی از باری که روی دوش خودتان بوده، بین افراد متخصص توزیع می‌شود.

از طرفی اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین موفق شناخته شوید، باید یک سری تغییرات در نگرش خودتان به وجود بیاورید. گاهی برخی از کارآفرین‌های ایرانی می‌گویند: «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من!» این تفکر مطمئناً عاقبت خوشی ندارد و جلوی رشد و پیشرفت کسب و کار آن‌ها را می‌گیرد. دلیلش هم کاملاً مشخص است:

حقیقت این است که تمام علوم بشری را که ما نداریم؛ پس چه بهتر که کسی که می‌آید شریک شود، کسی باشد که در حوزه‌های مالی بسیار قوی باشد. همچنین باید در کسب و کار خودمان کسی را بیاوریم که در حوزه آی‌تی قوی باشد و از طریق شراکت کاری کنیم که منافع او به منافع کسب و کار گره بخورد. سومین کسی که باید در تیم ما حضور داشته باشد، فردی است که به حوزه فروش و بازاریابی تسلط داشته باشد. علاوه بر افرادی که برشمردیم، افراد دیگری که باید در تیم ما حضور داشته باشند و به ما کمک کنند، حقوق‌دان‌ها هستند.

۷٫ برای رسیدن به موفقیت هرگز از سلامتی خودتان مایه نگذارید

کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار مباحث بسیار مهمی را مطرح کرده است که عمل به هر کدام از این مباحث و توصیه‌ها می‌تواند احتمال موفقیت کسب و کار ما را افزایش دهد. نویسندگان در پایان این کتاب به یک نکته مهم اشاره می‌کنند که توجه به آن بسیار مهم و ضروری است. کسانی که می‌خواهند به موفقیت برسند باید اولاً به سلامتی خود توجه ویژه داشته باشند و سپس تلاش کنند که بین کار و زندگی خود تعادل به وجود بیاورند. سه نکته در رابطه با سلامتی وجود دارد که عمل به آن‌ها بسیار مهم است:

  1. داشتن خواب کافی: اگر کسب و کار شما دارد خوابتان را به خطر می‌اندازد باید در زمینه کاری خود یک تجدیدنظر اساسی بکنید؛ چون نداشتن خواب کافی به کسب و کارش هم آسیب می‌زند. کسی که خواب کافی ندارد، خلاقیتش کم می‌شود و در کسب و کارش تصمیم‌های درستی نمی‌گیرد.
  2. داشتن غذای سالم: غذای سالم به ما کمک می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشیم. بدن ما برای اینکه بهترین کارایی را از خود ارائه دهد و در مسیر موفقیت به ما کمک کند، نیاز به غذای خوب و سالم دارد. پس در مسیر موفقیت به هیچ عنوان از غذای سالم غافل نشوید.
  3. ورزش کردن به صورت منظم: سومین بحث در مسیر موفقیت، ورزش کردن است. با ورزش بدن ما آمادگی بیشتری پیدا می‌کند. بدون ورزش پس از مدتی مشکلات زیادی پیدا می‌کنیم. پس اگر خواهان موفقیت هستید، اصلاً از ورزش غافل نشوید.

آموزش؛ راه حل قطعی برای رسیدن به موفقیت

نویسندگان کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار بر این باور هستند که هر کارآفرینی که می‌خواهد به موفقیت برسد باید آموزش و یادگیری مستمر را در اولویت قرار دهد. انسان برای رسیدن به موفقیت باید مباحث زیادی یاد بگیرد و راه حل یادگیری این مباحث، آموزش است. پس حتماً برای آموزش وقت بگذارید و با مطالعه کتاب‌های خوب و شرکت در دوره‌های مرتبط مسیر را برای موفقیت خود همراه کنید.

در همیار آکادمی می‌توانید خلاصه بهترین کتاب‌های کارآفرینی، مدیریت، موفقیت و رشد فردی را مطالعه کنید. با مطالعه این خلاصه کتاب ها می‌توانید یک گام موثر در جهت موفقیت خود بردارید. در صورتی که از خلاصه کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار لذت بردید پیشنهاد می‌شود مقاله کتاب ۵ قانون پول که باید بدانید را مطالعه کنید. آیا خلاصه کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار برای شما مفید بود؟ از نگاه شما مهم‌ترین عاملی که به موفقیت یک شخص یا کسب و کار منتهی می‌شود چیست؟ چه عاملی بیشترین نقش را در شکست کسب و کارها دارد؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :